Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorBirkeland, Torbjørn H
dc.date.accessioned2016-10-06T14:00:47Z
dc.date.available2016-10-06T14:00:47Z
dc.date.created2016-06-10
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:15014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2413300
dc.description.abstractDet ble studert en generell svingebevegelse i hvert av kryssene for å kalibrere gap-acceptance model med mål om å oppnå samsvar mellom observert og simulert forsinkelse. Forsinkelse ble valgt som resultatmål på grunn av dets viktighet i Aimsuns dynamiske trafikkfordeling. Svingebevegelsene som ble studert var en generell svingebevegelse inn i rundkjøring, en venstresving ut på hovedveg i et vikepliktsregulert kryss og en rett-fram bevegelse i signalanlegg. Svingebevegelsen i signalanlegget ble brukt til å fastsette parameteren reaction time som er den viktigste parameteren som bestemmer forsinkelse. Den fastsatte reaction time ble videre brukt som grunnlag til kalibrering av gap-acceptance model for svingebevegelsen inn i rundkjøring og venstresving ut på hovedveg. Resultatene fra kalibreringen i parameterstudien indikerer at parameterne initial og final safety margin burde settes henholdsvis over og under estimert kritisk tidsluke for den aktuelle svingebevegelsen. Mesomodellen i Aimsun bruker samme standardverdi for initial og final safety margin for alle svingebevegelser. Resultatene fra denne studien peker på at dette gir en for lav forsinkelse i svingebevegelser med en høy målt kritisk tidsluke som venstresvingen ut på hovedveg. For svingebevegelsen inn i rundkjøring stemmer standardverdiene for initial og final safety margin godt med kritisk tidsluke.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Transport
dc.titleMesosimulering i Aimsun - Parameterstudie for å simulere riktig forsinkelse i kryss
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber122


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel