Mesosimulering i Aimsun - Parameterstudie for å simulere riktig forsinkelse i kryss
dc.contributor.advisor | Aakre, Arvid | |
dc.contributor.author | Birkeland, Torbjørn H | |
dc.date.accessioned | 2016-10-06T14:00:47Z | |
dc.date.available | 2016-10-06T14:00:47Z | |
dc.date.created | 2016-06-10 | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier | ntnudaim:15014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2413300 | |
dc.description.abstract | Det ble studert en generell svingebevegelse i hvert av kryssene for å kalibrere gap-acceptance model med mål om å oppnå samsvar mellom observert og simulert forsinkelse. Forsinkelse ble valgt som resultatmål på grunn av dets viktighet i Aimsuns dynamiske trafikkfordeling. Svingebevegelsene som ble studert var en generell svingebevegelse inn i rundkjøring, en venstresving ut på hovedveg i et vikepliktsregulert kryss og en rett-fram bevegelse i signalanlegg. Svingebevegelsen i signalanlegget ble brukt til å fastsette parameteren reaction time som er den viktigste parameteren som bestemmer forsinkelse. Den fastsatte reaction time ble videre brukt som grunnlag til kalibrering av gap-acceptance model for svingebevegelsen inn i rundkjøring og venstresving ut på hovedveg. Resultatene fra kalibreringen i parameterstudien indikerer at parameterne initial og final safety margin burde settes henholdsvis over og under estimert kritisk tidsluke for den aktuelle svingebevegelsen. Mesomodellen i Aimsun bruker samme standardverdi for initial og final safety margin for alle svingebevegelser. Resultatene fra denne studien peker på at dette gir en for lav forsinkelse i svingebevegelser med en høy målt kritisk tidsluke som venstresvingen ut på hovedveg. For svingebevegelsen inn i rundkjøring stemmer standardverdiene for initial og final safety margin godt med kritisk tidsluke. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Bygg- og miljøteknikk, Transport | |
dc.title | Mesosimulering i Aimsun - Parameterstudie for å simulere riktig forsinkelse i kryss | |
dc.type | Master thesis | |
dc.source.pagenumber | 122 |