Mesosimulering i Aimsun - Parameterstudie for å simulere riktig forsinkelse i kryss
Abstract
Det ble studert en generell svingebevegelse i hvert av kryssene for å kalibrere gap-acceptance model med mål om å oppnå samsvar mellom observert og simulert forsinkelse. Forsinkelse ble valgt som resultatmål på grunn av dets viktighet i Aimsuns dynamiske trafikkfordeling. Svingebevegelsene som ble studert var en generell svingebevegelse inn i rundkjøring, en venstresving ut på hovedveg i et vikepliktsregulert kryss og en rett-fram bevegelse i signalanlegg. Svingebevegelsen i signalanlegget ble brukt til å fastsette parameteren reaction time som er den viktigste parameteren som bestemmer forsinkelse.
Den fastsatte reaction time ble videre brukt som grunnlag til kalibrering av gap-acceptance model for svingebevegelsen inn i rundkjøring og venstresving ut på hovedveg. Resultatene fra kalibreringen i parameterstudien indikerer at parameterne initial og final safety margin burde settes henholdsvis over og under estimert kritisk tidsluke for den aktuelle svingebevegelsen. Mesomodellen i Aimsun bruker samme standardverdi for initial og final safety margin for alle svingebevegelser. Resultatene fra denne studien peker på at dette gir en for lav forsinkelse i svingebevegelser med en høy målt kritisk tidsluke som venstresvingen ut på hovedveg. For svingebevegelsen inn i rundkjøring stemmer standardverdiene for initial og final safety margin godt med kritisk tidsluke.