dc.contributor.advisor | Haugan, Jan Arvid | |
dc.contributor.author | Tøsse, Martine Vinje | |
dc.date.accessioned | 2016-09-16T07:57:04Z | |
dc.date.available | 2016-09-16T07:57:04Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2407710 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få økt innsikt i hva tidligere
rådgivningsstudenter ved NTNU opplever å ha tilegnet seg av kompetanse gjennom
masterstudiet, og hvordan denne oppleves i møte med deres nåværende yrkespraksis. Slik ble fokuset i oppgaven spenningen mellom utvikling av kvalifikasjonsrelevant og yrkesrelevant kompetanse.
Avhandlingen er bygget på problemstillingen:
”Hvilken opplevelse har fire tidligere studenter med fullført mastergrad i
rådgivningsvitenskap ved NTNU av spenningen mellom sin kvalifikasjonsrelevante og
yrkesrelevante kompetanse?”
Problemstillingen besvares på bakgrunn av intervju med fire tidligere rådgivningsstudenter.
Funnene blir drøftet i lys av teori rundt rådgivning og kompetanse og min egen forforståelse av forholdet mellom teori-praksis generelt, og rådgivningsutdanning-rådgivningsyrket spesielt.
Jeg benyttet en fenomenologisk forskningstilnærming med semistrukturert intervju for å få
innsikt i fenomenet. I løpet av analyseprosessen kom jeg frem til at materialet kunne beskrives ut i fra tre kategorier ”Forståelsen av selvinnsiktens betydning”, ”Forståelsen av praksisfeltets oppfatning av rådgivning” og ”Forståelsen av spenningen mellom rådgivningsteori og praksis”. I kategoriene blir funnene drøftet hver før de blir knyttet sammen for å beskrive kjernekategorien: ”Opplevelsen av betydningen av spenningen mellom kvalifikasjonsrelevant og yrkesrelevant kompetanse.”
Slik kan avhandlingen sees på som en feedbacksløyfe som kan gi en oppdatering i hva fire tidligere studenter opplever av kompetanse så vel innenfor utdanningen som for
yrkeskonteksten hvor takt og utakt mellom utdanning og yrkespraksis blir belyst. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.title | Tilbakemelding : en gave : en kvalitativ studie av hvordan fire tidligere rådgivningsstudenter med fullført mastergrad i rådgivningsvitenskap ved NTNU opplever spenningen mellom sin kvalifikasjonsrelevante og sin yrkesrelevante kompetanse | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 58 | nb_NO |