Utfordringer ved bruk av tre – resirkulert plast kompositt på norsk jernbane: Utvikle jernbanesvillen til å bli et bærekraftig produkt ved bruk av komposittmaterialer og produksjonsmetoden varmpressing
Abstract
Målet med prosjektet er å utvikle jernbanesvillen til å bli et bærekraftig produkt ved bruk av komposittmaterialer og produksjonsmetoden varmpressing. Prosjektet vil fokusere på utfordringer ved bruk av tre – resirkulert plast komposittsviller på norsk jernbane. Det Nasjonale senteret for komposittkompetanse har foreslått denne kompositten med produksjonsmetode «varmpressing» for å produsere bærekraftig jernbanesviller. Komposittsviller skal testes og den statiske kapasiteten vil bli målt i forhold til dagens betongsviller. Beregningene er utført med Elementmetoden. Både komposittsviller og betongsviller testes ved de samme kravene og spesifikasjonene for å finne forandringer i nedbøying og spenning. Resultatene vil analyseres og diskuteres for å vurdere bruken og bærekraftigheten til de komposittsvillene. Resultatene er beregnet etter standarder og kraver for JBV. De komposittsvillene vil ikke tåle lastekraven til dagens betongsviller. Derfor skal den statiske kapasiteten til jernbanesvillen reduseres kraftig dersom de svillene settes i bruk og dette vi påvirke svillens bærekraftighet. The objective of this project is to develop the railway sleepers into a sustainable product using composite materials and the production method hot-pressing. The project will specialize in the challenges of using the wood - recycled plastic composite sleepers in the Norwegian railway. The Norwegian Composite Center has suggested this composite and production method «hot pressing» to produce sustainable railway sleepers. Composite sleepers will be tested to calculate the static capacity compared to the current concrete sleepers. The calculations are performed with Finite Element Method. Both composite sleepers and concrete sleepers are tested by the same requirement and specification to find any changes in the deflection and tension. The results will be analyzed and discussed in order to evaluate the composite sleeper’s feasibility and sustainability. The results are calculated by the requirements of Jernbaneverket and the standard. The composite sleepers will not fulfill the load requirement of today’s concrete sleepers. Therefore, will the static capacity of these sleepers be decreased and that will affect the sleepers’ sustainability.