Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Henning
dc.contributor.authorNaji, Amjed
dc.date.accessioned2016-09-14T08:12:46Z
dc.date.available2016-09-14T08:12:46Z
dc.date.issued2016-09-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2407054
dc.description.abstractMålet med prosjektet er å utvikle jernbanesvillen til å bli et bærekraftig produkt ved bruk av komposittmaterialer og produksjonsmetoden varmpressing. Prosjektet vil fokusere på utfordringer ved bruk av tre – resirkulert plast komposittsviller på norsk jernbane. Det Nasjonale senteret for komposittkompetanse har foreslått denne kompositten med produksjonsmetode «varmpressing» for å produsere bærekraftig jernbanesviller. Komposittsviller skal testes og den statiske kapasiteten vil bli målt i forhold til dagens betongsviller. Beregningene er utført med Elementmetoden. Både komposittsviller og betongsviller testes ved de samme kravene og spesifikasjonene for å finne forandringer i nedbøying og spenning. Resultatene vil analyseres og diskuteres for å vurdere bruken og bærekraftigheten til de komposittsvillene. Resultatene er beregnet etter standarder og kraver for JBV. De komposittsvillene vil ikke tåle lastekraven til dagens betongsviller. Derfor skal den statiske kapasiteten til jernbanesvillen reduseres kraftig dersom de svillene settes i bruk og dette vi påvirke svillens bærekraftighet.nb_NO
dc.description.abstractThe objective of this project is to develop the railway sleepers into a sustainable product using composite materials and the production method hot-pressing. The project will specialize in the challenges of using the wood - recycled plastic composite sleepers in the Norwegian railway. The Norwegian Composite Center has suggested this composite and production method «hot pressing» to produce sustainable railway sleepers. Composite sleepers will be tested to calculate the static capacity compared to the current concrete sleepers. The calculations are performed with Finite Element Method. Both composite sleepers and concrete sleepers are tested by the same requirement and specification to find any changes in the deflection and tension. The results will be analyzed and discussed in order to evaluate the composite sleeper’s feasibility and sustainability. The results are calculated by the requirements of Jernbaneverket and the standard. The composite sleepers will not fulfill the load requirement of today’s concrete sleepers. Therefore, will the static capacity of these sleepers be decreased and that will affect the sleepers’ sustainability.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectJernbanesvillernb_NO
dc.subjectBærekraftighetnb_NO
dc.subjectTre-resirkulertnb_NO
dc.subjectPlastnb_NO
dc.subjectKomposittnb_NO
dc.subjectTre-resirkulert plast komposittnb_NO
dc.subjectVarmpressingnb_NO
dc.subjectElementmetodennb_NO
dc.subjectRailway sleepersnb_NO
dc.subjectSustainabilitynb_NO
dc.subjectWood - recycled plastic compositenb_NO
dc.subjectHot pressingnb_NO
dc.subjectFinite Element Methodnb_NO
dc.titleUtfordringer ved bruk av tre – resirkulert plast kompositt på norsk jernbane: Utvikle jernbanesvillen til å bli et bærekraftig produkt ved bruk av komposittmaterialer og produksjonsmetoden varmpressingnb_NO
dc.title.alternativeChallenges using composite sleepers on Norwegian railwaynenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Mechanical engineering: 570::Machine construction and engineering technology: 571nb_NO
dc.source.pagenumber55nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel