Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrøseth, Heidi
dc.contributor.advisorOtnes, Hildegunn
dc.contributor.authorTiller, Marte Lorentze
dc.date.accessioned2016-09-01T11:20:08Z
dc.date.available2016-09-01T11:20:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2403446
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har form av en kvalitativ, komparativ innholdsanalyse av to lærebøker i norsk for Vg1 ved studieforberedende utdanningsprogram (SF). Oppgaven belyser først noen av de utfordringene som elever kan ha med å skrive sakprega tekster, nemlig å oppnå god sammenheng og å kunne formulere et saksorientert fagspråk. Jeg presenterer deretter grammatikk-kunnskap som et verktøy for elevene til å forbedre sine skriveferdigheter i sakprega tekster. Oppgavens problemformulering er følgende: «hvordan formidler lærebøkene grammatiske språktrekk som potensielle verktøy i skriving av sakprega tekster?» Sammenheng i sakprega tekster og fagspråk fungerer som oppgavens to analysekategorier. Tilknyttet den første kategorien presenterer jeg ulike former for kohesjonskoplinger som grammatiske verktøy for å oppnå sammenheng i tekst. Tilknyttet den andre analysekategorien framstiller jeg passivkonstruksjoner og nominaliseringer som redskap for å oppnå et saksorientert fagspråk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectsakprega teksternb_NO
dc.subjectsakprega skrivingnb_NO
dc.subjectfunksjonell grammatikknb_NO
dc.titleMed grammatikk som verktøy : en komparativ analyse av to lærebøkers formidling av grammatiske språktrekk som potensielle verktøy i skriving av sakprega teksternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO
dc.source.pagenumber77nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel