• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med grammatikk som verktøy : en komparativ analyse av to lærebøkers formidling av grammatiske språktrekk som potensielle verktøy i skriving av sakprega tekster

Tiller, Marte Lorentze
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave - Tiller.pdf (800.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2403446
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [2811]
Abstract
Denne masteroppgaven har form av en kvalitativ, komparativ innholdsanalyse av to lærebøker i norsk for Vg1 ved studieforberedende utdanningsprogram (SF). Oppgaven belyser først noen av de utfordringene som elever kan ha med å skrive sakprega tekster, nemlig å oppnå god sammenheng og å kunne formulere et saksorientert fagspråk. Jeg presenterer deretter grammatikk-kunnskap som et verktøy for elevene til å forbedre sine skriveferdigheter i sakprega tekster.

Oppgavens problemformulering er følgende: «hvordan formidler lærebøkene grammatiske språktrekk som potensielle verktøy i skriving av sakprega tekster?» Sammenheng i sakprega tekster og fagspråk fungerer som oppgavens to analysekategorier. Tilknyttet den første kategorien presenterer jeg ulike former for

kohesjonskoplinger som grammatiske verktøy for å oppnå sammenheng i tekst. Tilknyttet den andre analysekategorien framstiller jeg passivkonstruksjoner og nominaliseringer som redskap for å oppnå et saksorientert fagspråk.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit