Med grammatikk som verktøy : en komparativ analyse av to lærebøkers formidling av grammatiske språktrekk som potensielle verktøy i skriving av sakprega tekster
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2403446Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har form av en kvalitativ, komparativ innholdsanalyse av to lærebøker i norsk for Vg1 ved studieforberedende utdanningsprogram (SF). Oppgaven belyser først noen av de utfordringene som elever kan ha med å skrive sakprega tekster, nemlig å oppnå god sammenheng og å kunne formulere et saksorientert fagspråk. Jeg presenterer deretter grammatikk-kunnskap som et verktøy for elevene til å forbedre sine skriveferdigheter i sakprega tekster.
Oppgavens problemformulering er følgende: «hvordan formidler lærebøkene grammatiske språktrekk som potensielle verktøy i skriving av sakprega tekster?» Sammenheng i sakprega tekster og fagspråk fungerer som oppgavens to analysekategorier. Tilknyttet den første kategorien presenterer jeg ulike former for
kohesjonskoplinger som grammatiske verktøy for å oppnå sammenheng i tekst. Tilknyttet den andre analysekategorien framstiller jeg passivkonstruksjoner og nominaliseringer som redskap for å oppnå et saksorientert fagspråk.