Med grammatikk som verktøy : en komparativ analyse av to lærebøkers formidling av grammatiske språktrekk som potensielle verktøy i skriving av sakprega tekster
dc.contributor.advisor | Brøseth, Heidi | |
dc.contributor.advisor | Otnes, Hildegunn | |
dc.contributor.author | Tiller, Marte Lorentze | |
dc.date.accessioned | 2016-09-01T11:20:08Z | |
dc.date.available | 2016-09-01T11:20:08Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2403446 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har form av en kvalitativ, komparativ innholdsanalyse av to lærebøker i norsk for Vg1 ved studieforberedende utdanningsprogram (SF). Oppgaven belyser først noen av de utfordringene som elever kan ha med å skrive sakprega tekster, nemlig å oppnå god sammenheng og å kunne formulere et saksorientert fagspråk. Jeg presenterer deretter grammatikk-kunnskap som et verktøy for elevene til å forbedre sine skriveferdigheter i sakprega tekster. Oppgavens problemformulering er følgende: «hvordan formidler lærebøkene grammatiske språktrekk som potensielle verktøy i skriving av sakprega tekster?» Sammenheng i sakprega tekster og fagspråk fungerer som oppgavens to analysekategorier. Tilknyttet den første kategorien presenterer jeg ulike former for kohesjonskoplinger som grammatiske verktøy for å oppnå sammenheng i tekst. Tilknyttet den andre analysekategorien framstiller jeg passivkonstruksjoner og nominaliseringer som redskap for å oppnå et saksorientert fagspråk. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.subject | sakprega tekster | nb_NO |
dc.subject | sakprega skriving | nb_NO |
dc.subject | funksjonell grammatikk | nb_NO |
dc.title | Med grammatikk som verktøy : en komparativ analyse av to lærebøkers formidling av grammatiske språktrekk som potensielle verktøy i skriving av sakprega tekster | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 77 | nb_NO |