Utbygging av godsterminaler for jernbane
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2400135Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven tar for seg utfordringene ved å øke andelen gods på jernbane, og fokuserer spesifikt på hvordan nyeterminaler bør utformes for å sikre lave investeringskostnader, og en kapasitet som tilpasses veksten i trafikkengjennom fleretrinn. I tillegg er det vurdert hvordan avgifter som gjenspeiler togenes marginale slitasjekostnaderpåvirker etterspørselen. Simuleringen viser at en innføring av en avgift på 8 kr/togkm gir en 11 % reduksjon igodsmengden over Brattøra terminal i Trondheim. En løsning med 2 terminaler i Trondheim (både Heggstadmoenog Brattøra) gir i følge modellen en økning i godsmengden på vel 25 %.Hoveddelen av oppgaven er en kartlegging av hvilke parametre som er viktige for utformingen av kostnadseffektiveterminaler. Disse er korrigert noe gjennom observasjoner som er gjort av dagens drift på Brattøra terminal, og enberegning av hva som er realistisk toglengde på Dovrebanen. Funnene inkluderer at syklustid for reachstackere erlike god eller bedre enn ved lignende terminaler i utlandet, og at det er usannsynlig med toglengder over 680 meterpå Dovrebanen selv på lang sikt.På bakgrunn av disse funnene er det laget forslag til en tre-trinns utbygging av godsterminal i Trondheim. Ett avdisse er kostnadsberegnet, og er sammenlignet med Jernbaneverkets utredede alternativ for Torgård. Resultatet avdette er at jernbanetilknytning er den klart dyreste delen av deres alternativ, og at lokalisering av terminal