Selvoppfatning og motivasjon hos elever med lærevansker : en kvalitativ intervjustudie av ungdomsskoleelevers opplevelse av å motta undervisning på en liten gruppe sammenlignet med å motta undervisning i klassen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2388082Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema og bakgrunn
Denne studien handler om å belyse hvordan elever opplever å motta støtte i en mindre gruppe
sammenlignet med å motta undervisning i samlet klasse, og hvordan dette er med på å påvirke
elevenes selvoppfatning og motivasjon skolearbeid. Bakgrunnen for valg av tema er at jeg etter flere
år som lærervikar og lærer sitter igjen med et inntrykk av hvor lett elevene i skolen kan tape på
mangelen av god tilrettelegging i skolen. Motivasjonens kraft er stor. Hvordan en fremmer
motivasjonen for læring vil få stor betydning for elevens kunnskapsutvikling og videre
selvoppfatning. Elevenes fortellinger kan være nyttig kunnskap når skolen skal tilrettelegge for en
spesialpedagogisk støtte som fremmer elevenes selvoppfatning og motivasjon.
Metode
Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming med bruk av intervju som datainnsamlingsmetode. Jeg
har intervjuet fire barn i alderen 14- 15 år, som alle mottar spesialpedagogisk støtte utenfor
klasserommet. Kvalitativ metode ble et naturlig valg fordi jeg ønsket å frambringe
informantenes personlige opplevelser og erfaringer gjennomen direkte kontakt med elevene.
Datamaterialet er presentert i form av direkte- og indirekte tale. Videre er informantenes
beskrivelser tolket på bakgrunn av teori om selvoppfatning og motivasjon.
Resultater/ hovedkonklusjon
Informantenes beskrivelser av erfaringer og opplevelser fra klassen tyder på at få
mestringsopplevelser har ført til lav faglig selvvurdering, lave mestringsforventninger, lav
motivasjon for skolearbeid og et lavt læringsutbytte. Lave mestringsforventninger fører til at
informantene tar i bruk ugunstige beskyttelsesstrategier for å forsvare sitt selvverd. Den
sosiale sammenligningen informantene foretar i klassen, samt negative kommentarer fra
medelever, gir elevene en følelse av å være annerledes. Informantenes erfaringer med å motta
støtte på gruppa tyder på at det trygge miljøet elevene er omgitt av på gruppa, samt de
tilpasningene som der blir gjort, er med å fremme elevenes motivasjon for læring.