Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkaalvik, Sidsel
dc.contributor.authorOhlsson, Ida Mariann
dc.date.accessioned2016-04-29T11:37:02Z
dc.date.available2016-04-29T11:37:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2388082
dc.description.abstractTema og bakgrunn Denne studien handler om å belyse hvordan elever opplever å motta støtte i en mindre gruppe sammenlignet med å motta undervisning i samlet klasse, og hvordan dette er med på å påvirke elevenes selvoppfatning og motivasjon skolearbeid. Bakgrunnen for valg av tema er at jeg etter flere år som lærervikar og lærer sitter igjen med et inntrykk av hvor lett elevene i skolen kan tape på mangelen av god tilrettelegging i skolen. Motivasjonens kraft er stor. Hvordan en fremmer motivasjonen for læring vil få stor betydning for elevens kunnskapsutvikling og videre selvoppfatning. Elevenes fortellinger kan være nyttig kunnskap når skolen skal tilrettelegge for en spesialpedagogisk støtte som fremmer elevenes selvoppfatning og motivasjon. Metode Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming med bruk av intervju som datainnsamlingsmetode. Jeg har intervjuet fire barn i alderen 14- 15 år, som alle mottar spesialpedagogisk støtte utenfor klasserommet. Kvalitativ metode ble et naturlig valg fordi jeg ønsket å frambringe informantenes personlige opplevelser og erfaringer gjennomen direkte kontakt med elevene. Datamaterialet er presentert i form av direkte- og indirekte tale. Videre er informantenes beskrivelser tolket på bakgrunn av teori om selvoppfatning og motivasjon. Resultater/ hovedkonklusjon Informantenes beskrivelser av erfaringer og opplevelser fra klassen tyder på at få mestringsopplevelser har ført til lav faglig selvvurdering, lave mestringsforventninger, lav motivasjon for skolearbeid og et lavt læringsutbytte. Lave mestringsforventninger fører til at informantene tar i bruk ugunstige beskyttelsesstrategier for å forsvare sitt selvverd. Den sosiale sammenligningen informantene foretar i klassen, samt negative kommentarer fra medelever, gir elevene en følelse av å være annerledes. Informantenes erfaringer med å motta støtte på gruppa tyder på at det trygge miljøet elevene er omgitt av på gruppa, samt de tilpasningene som der blir gjort, er med å fremme elevenes motivasjon for læring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectselvoppfatningnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.titleSelvoppfatning og motivasjon hos elever med lærevansker : en kvalitativ intervjustudie av ungdomsskoleelevers opplevelse av å motta undervisning på en liten gruppe sammenlignet med å motta undervisning i klassennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel