Elever med Asperger syndrom : om tilrettelegging og inkludering - hva er egentlig viktig
Abstract
Tema for dette prosjektet er Asperger syndrom. Det er et stort behov for mer forskning om
Asperger syndrom, og enkelte kommuner har også rettet søkelyset mot
autismespekterforstyrrelser og Asperger syndrom som ønskelig tema for masterprosjekter.
Formålet med dette prosjektet har vært å belyse hva som vektlegges i arbeid med
tilrettelegging for, og inkludering av elever med Asperger syndrom. Skolen er en viktig
læringsarena for alle barn og unge. Flere og flere barn med Asperger syndrom inkluderes i
den såkalte «vanlige» skolen, og det blir da særlig viktig med god tilrettelegging og aktive
tiltak for at alle elever skal delta i et trygt og inkluderende klassemiljø. Med dette som
utgangspunkt formet jeg en problemstilling som lyder slik;
«Hva anser elever med Asperger syndrom, deres foreldre og lærere som viktig for
tilrettelegging og inkludering i disse elevenes skolehverdag?»
For å besvare denne problemstillingen ble det naturlig å velge kvalitativ forskningsmetode, og
mer spesifikt semistrukturert forskningsintervju. Jeg intervjuet to elever samt deres respektive
foreldre og lærere. Teorigrunnlaget i dette prosjektet består av en innføring i Asperger
syndrom, teori om kognitive funksjoner, og teori om ulike faktorer som er avgjørende i arbeid
med tilrettelegging og inkludering, basert på Martinsen et al. (2006)s prinsipper om
undervisning.
Funnene i dette prosjektet er i samsvar med tidligere forskning, og viser at forutsigbarhet,
relasjoner og motivasjon blir ansett som viktige faktorer for en vellykket tilrettelegging for
og inkludering av elever med AS i skolen. Både lærere og foreldre i den ene
informantgruppen var opptatt av avtaleplan som verktøy for å skape en forutsigbar
skolehverdag for den ene eleven. Den andre informantgruppen snakket lite om forutsigbarhet,
men var på sporet av dette da de var i gang med å innføre dagsplaner på tidspunktet
intervjuene ble gjennomført. Begge informantgruppene vektla imidlertid relasjoner og
motivasjon, selv om det var stor variasjon i praksisen rundt de to elevene. Positive relasjoner
er avgjørende for vellykket inkludering, og ble ansett som en positiv faktor for tilrettelegging.
Å legge til rette for motivasjon ble av begge informantgruppene opplevd som utfordrende.
Særinteresser og belønning ble da viktige verktøy for å motivere elevene.