• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det må være forferdelig hvis en som er så intelligent og så flink egentlig skal bli ødelagt" : en kvalitativ intervjustudie av fire grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring og hvilke utfordringer de erfarer med å gi evnerike barn en tilpasset opplæring

Finsberg, Morten Kristoffer
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Morten Finsberg.pdf (911.2Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2384830
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2677]
Sammendrag
Denne studien tar for seg grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring for evnerike

elever. Evnerike elever er en lite prioritert elevgruppe både i styringsdokumenter og i norsk

faglitteratur. Tidligere forskning har hatt fokus på foreldre og evnerike barns opplevelse av

skolen. Denne studien har som formål å sette fokus på lærernes opplevelser av det å ha

evnerike barn i skolen og hvilke utfordringer de erfarer med å gi elevene en tilpasset

opplæring.

For å få innsikt i lærernes opplevelser av å gi evnerike elever en tilpasset opplæring benyttes

kvalitativ forskningsmetode. Det ble gjennomført semi-strukturerte intervju med fire

grunnskolelærere, hvor tre er ansatt i den offentlige skolen og en i Montessoriskolen. Lærerne

opplever den tilpassede opplæring for evnerike elever som å «gi noe ekstra». Det handler i

stor grad om differensiert undervisning. Knyttet til undervisningen opplever lærerne

utfordringer knyttet til tilgjengeligheten av informasjon og kompetanse knyttet til evnerike

elever, vel som pedagogiske tiltak og virkemidler i arbeidet med disse elevene. Det er en

tydelig konflikt mellom inkluderingsideologien og differensieringstiltakene som iverksettes.

Lærerne er også inne på spørsmål knyttet til spesialundervisning og ressurser. I studien er

også lærerne opptatt av arbeidet med de evnerike elevenes sosiale kompetanse. Negative

holdninger knyttet til evnerike barn og barnas foreldre er også av stor betydning. For alle

lærerne var et økende fokus mot kommunikasjon og relasjonsarbeid med de evnerike elevene

sentralt for muligheten til å gi elevene en best mulig tilpasset opplæring.

Det kan synes som at informantene i denne studien i stor grad er enige om de utfordringene

som er til stede. En konklusjon kan være at for å bedre situasjonen må det innføres mer

opplysning omkring evnerike barn og deres utdanningsbehov. I tillegg må forskning utvikle

mer kunnskap på temaet i Norge for å kunne iverksette tiltak som er tilpasset den norske

skolens ideologiske fundamenter.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit