"Det må være forferdelig hvis en som er så intelligent og så flink egentlig skal bli ødelagt" : en kvalitativ intervjustudie av fire grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring og hvilke utfordringer de erfarer med å gi evnerike barn en tilpasset opplæring
Abstract
Denne studien tar for seg grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring for evnerike
elever. Evnerike elever er en lite prioritert elevgruppe både i styringsdokumenter og i norsk
faglitteratur. Tidligere forskning har hatt fokus på foreldre og evnerike barns opplevelse av
skolen. Denne studien har som formål å sette fokus på lærernes opplevelser av det å ha
evnerike barn i skolen og hvilke utfordringer de erfarer med å gi elevene en tilpasset
opplæring.
For å få innsikt i lærernes opplevelser av å gi evnerike elever en tilpasset opplæring benyttes
kvalitativ forskningsmetode. Det ble gjennomført semi-strukturerte intervju med fire
grunnskolelærere, hvor tre er ansatt i den offentlige skolen og en i Montessoriskolen. Lærerne
opplever den tilpassede opplæring for evnerike elever som å «gi noe ekstra». Det handler i
stor grad om differensiert undervisning. Knyttet til undervisningen opplever lærerne
utfordringer knyttet til tilgjengeligheten av informasjon og kompetanse knyttet til evnerike
elever, vel som pedagogiske tiltak og virkemidler i arbeidet med disse elevene. Det er en
tydelig konflikt mellom inkluderingsideologien og differensieringstiltakene som iverksettes.
Lærerne er også inne på spørsmål knyttet til spesialundervisning og ressurser. I studien er
også lærerne opptatt av arbeidet med de evnerike elevenes sosiale kompetanse. Negative
holdninger knyttet til evnerike barn og barnas foreldre er også av stor betydning. For alle
lærerne var et økende fokus mot kommunikasjon og relasjonsarbeid med de evnerike elevene
sentralt for muligheten til å gi elevene en best mulig tilpasset opplæring.
Det kan synes som at informantene i denne studien i stor grad er enige om de utfordringene
som er til stede. En konklusjon kan være at for å bedre situasjonen må det innføres mer
opplysning omkring evnerike barn og deres utdanningsbehov. I tillegg må forskning utvikle
mer kunnskap på temaet i Norge for å kunne iverksette tiltak som er tilpasset den norske
skolens ideologiske fundamenter.