Ledelse av barnehagen som læringsarena : en kvalitativ studie om hvordan styrer vektlegger eksterne aktørers holdninger til barnehagen som læringsarena i utadrettet ledelse
Abstract
Ledere i barnehagene har andre utfordringer nå enn tidligere. Barnehagesektoren har
gjennomgått store endringer de siste 10-15 årene, og flere vil være med og bestemme
hva en god barnehage er for barn. I denne oppgaven jeg ønsker jeg å få mer kunnskap
om hvilke forventninger til barnehagen som læringsarena kommunale styrere
opplever fra sentrale eksterne aktører, og hvordan hun vektlegger forventningene ved
ledelse i barnehagens omgivelser.
Jeg har tatt utgangspunkt i det strukturelle og det politiske perspektivet til Bolman &
Deal for å betrakte både barnehagen og kommunen som en organisasjon. Jeg har
brukt interessentmodellen for å identifisere barnehagens viktige aktører og
interessenter og har sett på ledelse som funksjon og ledelse i barnehagens omgivelser.
Et blikk på ledelse i offentlig sektor har vært relevant for å belyse styrerens posisjon i
kommunestrukturen, og jeg har spesielt drøftet begrepene det lille og det store
fellesskapet, profesjon og dilemma.
Jeg har valgt å bruke kvalitativ metode for å få svar på forskningsspørsmålene mine.
Gjennom fokusgruppeintervju og dybdeintervju har jeg forsøkt å fange styrernes
perspektiv og opplevelser knyttet til studiens tema.
Møtet med forskningsdeltakerne har gitt meg mange nye refleksjoner og tanker om
styrerrollen og ikke minst betydningen av struktur og rammer i organisasjonen de
jobber i. Undersøkelsen viser at administrativ struktur i kommunen har stor betydning
for styrers muligheter til å påvirke i barnehagepolitiske saker i kommunen. Jeg stiller
spørsmål ved organisering av barnehage og skole i oppvekstsentre, med rektor som
enhetsleder. Full barnehagedekning og konkurranse om barna er også noe som trer
fram som interessant i denne undersøkelsen. Profilering og markedsføring har blitt en
større del av styrers oppgaver, og dette har også betydning for forholdet mellom
private og kommunale barnehager. Styrerne må forholde seg til ulike dilemma som
ledere av barnehagen, og et av dem er dilemmaet mellom lojalitet til arbeidgiver og
ytringsfriheten i barnehagepolitiske saker. Jeg finner også at styrere i kommunale
barnehager opplever at de har et mindre handlingsrom i barnehagepolitiske saker enn
styrere i private barnehager.