Barna får ut energi og opplever mestring : en kvantitativ studie av barnevernsinstitusjonenes bruk av fysisk aktivitet på utagerende barn og ungdom
Abstract
Fysisk aktivitet har vært en stor og viktig del av min oppvekst. Jeg ønsker derfor å se om det også er
det for dagens utagerende barnevernsbarn. Fysisk aktivitet kan blant annet hjelpe den fysiske og
psykiske helsen og være en arena for å knytte relasjoner og å oppleve mestring. Utagerende atferd
er et av de mest utbredte atferdsproblemene i Norge og er av den grunn viktig å se på. Barn som
utagerer er sannsynlig å ha nok energi til å bedrive fysisk aktivitet. Jeg er derfor ute etter å finne ut
om barnevernsinstitusjonene i Norge benytter seg av fysisk aktivitet og om det kanalisere energien
bort fra fysisk og verbal utagering og over til fysiske aktiviteter. Jeg er i tillegg ute etter å finne ut
hva slags effekt det gir for de utagerende beboerne på institusjonene.
Oppgavens metodiske tilnærming er en kvalitativ tverrsnittundersøkelse med et stratifisert utvalg.
Utvalget er ansatte på barnevernsinstitusjoner, noe som betyr at det er utvalg basert på yrke.
Strategien som blir benyttet er spørreundersøkelse som spør etter de ansattes observasjoner,
erfaringer og meninger rundt bruken og effekten av fysisk aktivitet for utagerende barnevernsbarn.
Analysen er todelt da jeg har både åpne og lukkede spørsmål i undersøkelsen. De åpne spørsmålene
ble analysert og kategorisert, mens de lukkede spørsmålene ble analysert ved hjelp av SPSS 21.0.
Jeg benyttet i hovedsak Pearsons produkt moment-korrelasjon for å se samvariasjoner og deskriptiv
statistikk for å se på gjennomsnitt og spredning.
Drøftingen og konklusjonen i oppgaven vil basere seg på analysen av spørreundersøkelsen og
teoriene i oppgaven. Basert på dataene i undersøkelsen benytter ca. 90% av institusjonene fysisk
aktivitet og ca. 65% bruker fysisk aktivitet for å minske utageringen hos beboerne.
Jeg fant at fysisk aktivitet gir positive resultater på to nivåer. Første nivå er de effektene beboerne
får i aktiviteten, som jeg fant var mestring, bedre relasjoner, endret fokus, tilhørighet, motivasjon og
identitet. Det andre nivået er de effektene beboerne fikk etter aktiviteten, som jeg fant var mindre
utagering, økt tillit, bedre søvn, lavere stressnivå, bedre humør og bedre fysisk og psykisk helse.
Relasjoner er en av effektene jeg mener kan tilhøre begge nivåene. Da barna både kan knytte
relasjoner i aktiviteten, men også etter aktiviteten som en konsekvens av en felles opplevelse.
Fysisk aktivitet har mange positive effekter for beboerne. Mestring er en av de effektene som blir
nevnt av flest, oftest. Mestring gir følelsen av å få til noe og motiverer beboerne til å fortsette med
aktivitetene. De utagerende barna utagerer mindre ettermiddag/kveld samme dag de har vært i
aktivitet, de sover bedre og er derfor ved bedre mot dagen etter. Jeg har derfor konkludert med at
fysisk aktivitet kanaliserer energien i tiden etter aktiviteten og at det har positive effekter på to
nivåer.