Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkoglund, Kjell Arne
dc.contributor.advisorHolom, Finn
dc.contributor.authorTovås, Ove
dc.date.accessioned2015-12-08T12:03:38Z
dc.date.available2015-12-08T12:03:38Z
dc.date.created2015-05-13
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12466
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2367243
dc.description.abstractØstfoldbanen Vestre linje Ski - Moss Sarpsborg - Halden skal som en del av IC-utbyggingen på Østlandet bygges ut med dobbeltspor på hele strekningen, og for en maksimalhastighet opp til 250 km/h. Det er forutsatt at det skal gå blandet trafikk på banen, både godstog med en maksimalhastighet på 100 km/h og hurtiggående persontog. Blandet trafikk med store hastighetsforskjeller fører til begrenset kapasitet. Det kan bygges forbikjøringsspor for godstogene, men dette fører til forlenget framføringstid. Godstrafikken kan også overføres helt eller delvis til den enkeltsporede Østre linje, Ski - Mysen - Sarpsborg. Tidlig i IC-prosjektet var det planer om at Østre linje på sikt skulle overta noe av godstrafikken, men man satser nå bare på Vestre linje. Hensikten med oppgaven er å se på blanding av gods- og persontrafikk, både ved generelle prinsipper for blandet trafikk og konkret hvor lenge Vestre linje har kapasitet til godstrafikken. I oppgaven sees det på tidstap ved forbikjøring, og det er utført simuleringer for konsepter hvor godstrafikken bruker bare Vestre linje, bare Østre linje eller en blanding av disse to. Basert på simuleringene og generell informasjon om godstrafikken på Østfoldbanen gis anbefalinger om videre arbeid. Oppgaven begrenses geografisk til hovedsaklig å se på de to strekningene fra Ski til Sarpsborg, og med ruteplanmessige forutsetninger som er benyttet av IC-prosjektet. Konklusjonen er at Vestre linje vil ha kapasitet for blandet trafikk til etter 2030, basert på de tilbudskonseptene som er brukt ved IC-utbyggingen og Jernbaneverkets nåværende godsstrategi. Senere vil det bli behov for forbikjøringsspor. Østre linje vil løpet av 2015 få det nye pan-europeiske signalsystemet ERTMS, og blir på det området den mest moderne i landet. For å kunne ta i mot daglige godstog kreves det en oppgradering av øvrige deler av infrastrukturen, og flere lange kryssingsspor. Det anbefales at kapasiteten på Østre og vestre linje sees på i sammenheng, og om eventuelle kostnader for forbikjøringsspor på Vestre linje kan brukes på Østre linje for å gi en mer fleksibel løsning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Jernbane
dc.titleHvor skal godstrafikken gå i framtiden; - Østfoldbanen Vestre eller Østre linje, separasjon eller blanding av gods- og persontrafikk?
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber81


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel