• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evaluering av ny vinterstandard på E136 på utvalgte strekninger

Kroken, Bjørn Øystein
Master thesis
Thumbnail
Åpne
12465_FULLTEXT.pdf (30.32Mb)
12465_COVER.pdf (181.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2356399
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [3672]
Sammendrag
Standard for drift og vedlikehold av riksveger, håndbok R610, bestemmer standard og krav til vinterdrift på norske veger. Høsten 2012 utga Vegdirektoratet ny og revidert standard for drift og vedlikehold. Kravene i vinterstandarden ble endret. Centimeterkrav til snødybde på veg ble erstattet med krav til innsats, syklustid, under værhendelser. Strategiene «bar veg» og «vinterveg» ble erstattet med 5 nye vinterdriftsklasser, DkA til DkE.

Vinterdrift er en del av arbeidsoppgavene i driftskontraktene til Statens vegvesen. Arbeidene utføres av entreprenører gjennom driftskontrakter med funksjonsansvar. Statens vegvesen er byggherre for driftskontraktene.

I indre Romsdal prøver Statens vegvesen ut en kontrakt med utvidet byggherrestyring. I tillegg har byggherren tatt ansvaret for rodeinndeling og bestemt antall maskiner og utstyr som skal brukes i vinterdriften.

I denne rapporten har jeg startet med å beskrive kravene i den gamle og den nye vinterstandarden. Dette er gjort for å se og forstå hva de nye kravene til vinterdrift omfatter og hvordan de indirekte påvirker og endrer risikofordeling i driftskontraktene.

Videre har jeg skrevet om driftskontrakter i Norge og sett på funksjonsansvaret og oppgjørsformene i driftskontraktene.

Kontrakten i indre Romsdal er også beskrevet. Fokuset har vært å få frem hvor kontrakten skiller seg fra de vanlige driftskontraktene til Statens vegvesen, spesielt på vinterdrift.

Jeg har utført feltundersøkelser i Indre Romsdal under værhendelse for å dokumentere hvilken standard som blir levert av entreprenøren i indre Romsdal og om Statens vegvesen får den vinterstandarden de har bestilt.

Resultatene viser at på strekningen det ble utført feltundersøkelser får Statens vegvesen levert den vinterstandarden som er bestilt.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit