dc.contributor.advisor | Aalberg, Arne | nb_NO |
dc.contributor.author | Uhre, Arne Martin | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:35:20Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:35:20Z | |
dc.date.created | 2014-10-24 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 758219 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:10848 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/233291 | |
dc.description.abstract | Eurokode 3 del 1-8 (NS-EN 1993-1-8) angir grenser for å kunne klassifisere knutepunkter ut fra stivheten til forbindelsen. Disse grensene er bare basert på rammens kapasitet, og tar ikke hensyn til de elastiske faktorene som endringer i forskyvning og moment. Det er i en tidligere masteroppgave sett på hvordan disse stivhetsgrensene fungerer i en elastisk globalanalyse for en-etasjers rammer. I denne oppgaven er dette videreført ved å kontrollere hvordan oppførselen er for et utvalg av rammer bestående av to etasjer.NS-EN 1993-1-8 gir ingen grense for når en søylefotforbindelse kan regnes som leddet. Det er i denne oppgaven kontrollert, gjennom håndberegninger og laboratorieforsøk, om en slik grense er nødvendig.Beregningsreglene for stivhet og kapasitet til knutepunkter, gitt i NS-EN 1993-1-8, er utviklet for forbindelser bestående av I- og H- profiler. Det er dermed av interesse å kontrollere disse opp mot en forbindelse bestående av et kvadratisk hulprofil med endeplate påkjent av bøyning. Denne kontrollen er også utført gjennom håndberegninger og laboratorieforsøk.Deretter er søylefotstivheten, som ble funnet i laboratorieforsøket, benyttet i en elastisk global rammeanalyse for å se hvordan dette påvirker oppførselen til en rammekonstruksjon bestående av hulprofiler. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |
dc.title | Hulprofil med endeplateforbindelse | nb_NO |
dc.title.alternative | Hollow Section End Plate Joint | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 196 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |