dc.contributor.advisor | Sørensen, Svein Ivar | nb_NO |
dc.contributor.author | Jensen, Aleksander Bjordal | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:34:11Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:34:11Z | |
dc.date.created | 2014-09-16 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 747501 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:11181 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/233131 | |
dc.description.abstract | Dam Sarvsfossen er en dobbeltkrum hvelvdam som ble ferdigstilt våren 2014 i Bykle kommune. Otra Kraft DA er byggherre for den 42 meter høye inntaksdammen. Dammen har som hensikt å heve vannstanden i Sarvsjuvet med 40 meter, noe som gir en betydelig trykkøkning i Skarg kraftverk.De første planene for reguleringsanlegget som Dam Sarvsfossen er en del av kom allerede på 1980-tallet men usikkerheter rundt lønnsomheten av prosjektet utsatte videre arbeid i mange år. Da elsertifikater gjorde prosjektet lønnsomt fikk Multiconsult ansvaret for detaljprosjekteringen av dammen. Dette innebar blant annet oppbyggingen av en elementmetodemodell i ANSYS. Resultatene av analysen vi- ser en ugunstig spenningssituasjon i dammens øvre del på østlig side. De vertikale lamellene på denne siden av dammen tilfredsstiller ikke stabilitetskravene til glide- forskaling.Denne oppgaven har undersøkt alternative utførelser av damgeometrien til Dam Sarvsfossen. Dette ble gjort ved å først etablere en elementmetodemodell av den opprinnelige geometrien og deretter gjennomføre analyser på alternativ geometri. Kostnadsestimatet for material- og byggekostnader er lagt til grunn for bestemmelse av det optimale designet.De statiske analysene er gjennomført i beregningsprogrammet DIANA. MATLAB er benyttet for å lage et generelt skript som gjør det mulig å gjøre endringer på det opprinnelige designet. Beregning av nødvendig lengdearmeringsbehov er gjort ved bruk av Sandwich-metoden, og deretter kontrollert med Iterasjonsmetoden i henhold til Eurokode 2 [29].Det er lagt inn en ikke-lineær kontaktformulering mellom dam og fjell. Overflaten er modellert slik at ingen strekkspenninger overføres fra dammen til fjellvolumet. En konsekvens av dette er at dammen får et oppløft på omlag 3,5 mm i dammens nedre del på vannsiden.Det er gjennomført kontroll av eksterne laster i modellen opp håndberegninger og ved sammenligning med ANSYS-modellen. Oppløft av dammens nedre del på vannsiden samt horisontal forskyvning av damkronen er sammenlignet med målte forskyvninger i dammen. Resultatene fra samtlige kontroller av modellens oppfør- sel var tilfredsstillende.På bakgrunn av resultatene av spenningsanalysen og samtaler med erfarne ingeniører i Multiconsult ble det valgt å gå videre med et design av Dam Sarvsfossen som en hybriddam bestående av en hvelvdam og en kunstig vederlagspillar på østlig side. Vederlagspillaren utformes som en uavhengig massivdam.Den mest kostnadsbesparende løsningen er å utføre Dam Sarvsfossen som en hybriddam bestående av en dobbeltkrum hvelvdam og massivdam på østlig side. Da oppnår man et symmetrisk hvelv og vertikale lameller som tilfredsstiller stabilitetskravene for glideforskaling. Dette gir en besparelse i byggekostnader på 23,9 mill. NOK. De totale materialkostnadene for hybriddam blir 4,1 mill. NOK høyere enn det opprinnelige designet som følge av økt totalt betongvolum. Total lengde- armering for hybriddammen blir det samme som i det opprinnelige designet. Total besparelsen for Dam Sarvsfossen ved denne utformingen er beregnet til 19,8 mill. NOK. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for konstruksjonsteknikk | nb_NO |
dc.title | Dam Sarvsfossen: Optimalisert geometrisk utforming | nb_NO |
dc.title.alternative | Dam Sarvsfossen: Optimized geometric Design | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 169 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |