Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvidnb_NO
dc.contributor.advisorGran, Kyrrenb_NO
dc.contributor.authorStrøm, Oddbjørnnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:34:08Z
dc.date.available2014-12-19T11:34:08Z
dc.date.created2014-09-16nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier747486nb_NO
dc.identifierntnudaim:10875nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/233110
dc.description.abstractAimsun er en anerkjent modell for å vurdere trafikkavvikling i gatenett. I den nyeste versjonen av programmet er modellen for vikeplikt i ikke-signalregulerte kryss vesentlig endret. Hensikten med denne oppgaven er å teste ut denne modellen, slik at man får et bedre grunnlag for å kode slike kryss i Aimsun.Vikepliktmodellen tar utgangspunkt i at tålmodigheten til en bilfører vil reduseres, jo lengre han må vente i en vikesituasjon. Etter en stund vil han bli mer villig til å utnytte seg av lavere sikkerhetsmargin for å kjøre inn i et kryss. De fire parameterne Initial Safety Margin, Final Safety Margin, Initial GW Time Factor og Final GW Time Factor lar brukeren få modellere dette i Aimsun.For å vurdere disse parameterne er det i oppgaven sett på to rundkjøringer i Trondheim, på to ulike tidspunkter. Gjennomsnittlig kølengde og avviklet trafikkvolum blir brukt for å sammenligne resultatene som Aimsun produserer mot observasjoner fra disse rundkjøringene.Resultatene for oppgaven tyder på at ved å øke parameterverdiene på tilfarter med dårlig trafikkavvikling, og redusere verdiene for tilfarter med god trafikkavvikling, oppnår man resultater som stemmer bedre overens med de observerte tilstandene. Oppgaven tyder også på at man oppnår bedre resultater ved å justere på flere av parameterne samtidig.Oppgaven kommer frem til at Initial og Final Safety Margin burde ha verdier mellom 1 og 4 sekund, og at Initial og Final GW Time Factor burde ha verdier mellom 0,5 og 4. Datagrunnlaget i oppgaven er begrenset, og det er ikke funnet ut om resultatene kan generaliseres til andre lignende rundkjøringer.To andre sentrale parameterne i vikepliktmodellen er Visibility to Give Way og Visibility along Main Stream. Disse parameterne avgjør hvor langt unna vikelinjen et kjøretøy er, før vikepliktmodellen blir igangsatt, og hvor langt et vikende kjøretøy ser langs hovedstrømmen. I oppgaven er det ikke kommet frem til hvordan disse påvirker resultatene, eller hvordan disse burde brukes.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.titleUttesting av modell for vikeplikt i AIMSUNnb_NO
dc.title.alternativeTesting of the Gap-Acceptance Model in AIMSUNnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber122nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel