• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uttesting av modell for vikeplikt i AIMSUN

Strøm, Oddbjørn
Master thesis
Thumbnail
View/Open
747486_COVER01.pdf (131.3Kb)
747486_FULLTEXT01.pdf (5.453Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/233110
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [2850]
Abstract
Aimsun er en anerkjent modell for å vurdere trafikkavvikling i gatenett. I den nyeste versjonen av programmet er modellen for vikeplikt i ikke-signalregulerte kryss vesentlig endret. Hensikten med denne oppgaven er å teste ut denne modellen, slik at man får et bedre grunnlag for å kode slike kryss i Aimsun.Vikepliktmodellen tar utgangspunkt i at tålmodigheten til en bilfører vil reduseres, jo lengre han må vente i en vikesituasjon. Etter en stund vil han bli mer villig til å utnytte seg av lavere sikkerhetsmargin for å kjøre inn i et kryss. De fire parameterne Initial Safety Margin, Final Safety Margin, Initial GW Time Factor og Final GW Time Factor lar brukeren få modellere dette i Aimsun.For å vurdere disse parameterne er det i oppgaven sett på to rundkjøringer i Trondheim, på to ulike tidspunkter. Gjennomsnittlig kølengde og avviklet trafikkvolum blir brukt for å sammenligne resultatene som Aimsun produserer mot observasjoner fra disse rundkjøringene.Resultatene for oppgaven tyder på at ved å øke parameterverdiene på tilfarter med dårlig trafikkavvikling, og redusere verdiene for tilfarter med god trafikkavvikling, oppnår man resultater som stemmer bedre overens med de observerte tilstandene. Oppgaven tyder også på at man oppnår bedre resultater ved å justere på flere av parameterne samtidig.Oppgaven kommer frem til at Initial og Final Safety Margin burde ha verdier mellom 1 og 4 sekund, og at Initial og Final GW Time Factor burde ha verdier mellom 0,5 og 4. Datagrunnlaget i oppgaven er begrenset, og det er ikke funnet ut om resultatene kan generaliseres til andre lignende rundkjøringer.To andre sentrale parameterne i vikepliktmodellen er Visibility to Give Way og Visibility along Main Stream. Disse parameterne avgjør hvor langt unna vikelinjen et kjøretøy er, før vikepliktmodellen blir igangsatt, og hvor langt et vikende kjøretøy ser langs hovedstrømmen. I oppgaven er det ikke kommet frem til hvordan disse påvirker resultatene, eller hvordan disse burde brukes.
Publisher
Institutt for bygg, anlegg og transport

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit