• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Posisjonering av vegobjekter i områder med utilstrekkelig GNSS-dekning

Lund, Stine Røsjorde
Master thesis
Thumbnail
View/Open
640184_FULLTEXT01.pdf (28.26Mb)
640184_COVER01.pdf (131.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/232406
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [2884]
Abstract
Denne masteroppgaven er blitt skrevet i samarbeid med Statens vegvesen og etterderes ønske om å undersøke laserskanning som en ny metode for posisjoneringav vegobjekter. Det er satt nye krav i Statens vegvesens databaser om at alleobjekter skal stedfestes med koordinater i UTM-systemet. I dag benytter ikkeStatens vegvesen egne landmålere til dette formålet, og vegobjekter i tunnel blirderfor stedfestet med tidligere metoder som ikke oppfyller de nye kravene.Det har blitt utført et forsøk på to tunneler for å betrakte mulighetene for gjen-nning av vegobjektene, hvilke nøyaktighet som fremkommer og om det lar seggjøre å implementere laserskanning på Statens vegvesen sine egne biler. Først i forsøket ble det målt inn kontrollpunkter med GNSS for å rette opp forskyvningene ipunktskyen; dette kalles matching. Forsøket gikk ut på å posisjonere vegobjekteri applikasjonen Terrasolid, som ble kjørt i programmet MicroStation.Resultatene fra forsøket viste at kun 45.7% av objektene i den ikke matchede og50.6% av objektene i den matchede punktskyen ble gjenkjent. Videre undersøkelserav objektene som ble funnet, viste at begge punktskyene tilfredsstilte Statensvegvesen sine nøyaktighetskrav på maksimalt 20 cm standardavvik i grunnrissog høyde. Ved bruk av statistisk testing viste det seg at det var en signikantforskjell i gjennomsnittlig avvik og variasjon på avvikene på den matchede og ikkematchede punktskyen. I tillegg var brukeropplevelsen en helt annen i den matchedepunktskyen. Hvis Statens vegvesen velger å sette laserskannere på sine egne biler,viser erfaringer fra forsøket at det vil gå med mye tid til gjennning av objekter ipunktskyen, med mindre det blir målt inn kontrollpunkter og matchet i ettertid.
Publisher
Institutt for bygg, anlegg og transport

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit