Blar i Institutt for psykologi på emneord "VDP::Social science: 200::Psychology: 260"
Viser treff 81-100 av 232
-
Exploring the academic gender gap - Developing a measure of children's implicit academic stereotypes
(Master thesis, 2015)Several European studies indicate that boys and girls possess different academic stereotypes. More specifically, boys possess negative academic stereotypes, and girls possess positive academic stereotypes. A growing body ... -
Finding Neverland - Process evaluations and effective organizational interventions
(Master thesis, 2014)The underlying structure of process evaluation and the predictors of employees’ satisfaction with an intervention was assessed using factor analysis and hierarchical multiple regression analysis. The management in an ... -
Forsinket søvnfasesyndrom - prevalens og sammenhenger hos universitets- og høyskolestudenter
(Master thesis, 2015)Målet med studien var å undersøke prevalensen av forsinket søvnfasesyndrom blant studenter. Det ble også undersøkt sammenhengen mellom forsinket søvnfasesyndrom og personlighet, gjennomsnittskarakter, røyk, alkoholbruk og ... -
Forståelse og behandling av angstforstyrrelser i et intersubjektivt perspektiv
(Master thesis, 2015)Sentralt for selvutviklingsmodeller er antagelsen om at selvet konstrueres i relasjon til andre. Mennesket forstås som et komplekst informasjonssystem som er grunnleggende sosialt og meningsskapende. I det intersubjektive ... -
Fortolkning og ubehag knyttet til auditive hallusinasjoner : en empirisk studie
(Master thesis, 2015)I de siste tiårene har forskningsfunn antydet at ubehag som følger av stemmehøring i stor grad er avhengig av individets fortolkninger av stemmen. Antakelser om makt og ondsinnede intensjoner ved stemmen er sterkt knyttet ... -
Forventningers rolle i behandling av OCD
(Master thesis, 2015)Denne studien tar for seg forventningers rolle i behandling av et utvalg på 115 personer som mottok intensiv inneliggende behandling med eksponering med responsprevensjon (ERP) for tvangslidelse (obsessive-compulsive ... -
Fra ytre jobbkrav til personlige ressurser : et forslag om stressmestring
(Master thesis, 2016)Dagens arbeidsliv er kjennetegnet av uforutsigbarhet og endring. For å holde seg à jour med dette hurtigvoksende systemet, er organisasjoner i større grad avhengig av kreativitet og innovasjon, og å dra nytte av arbeidstakernes ... -
From Meaning of Service to Psychological Growth and Confirmation of Identity – a Mixed method Research
(Doctoral theses at NTNU;2020:175, Doctoral thesis, 2020)Sammendrag: Fra meningsdanning til psykologisk vekst og militær identitet En rekke undersøkelser har vist at tjeneste i krigsområder kan føre til redusert psykisk helse blant veteraner. I de seneste årene har flere ... -
Functional Brain Development: Longitudinal Studies in Infants using High-Density EEG
(Doctoral theses at NTNU;2021:195, Doctoral thesis, 2021)The thesis examines the functional brain development of visual motion perception in full-term and preterm infants in the first year of life using high-density electroencephalogram (EEG). The relationship between behavioural ... -
The Green Gaming Project: The Role of Games in Promoting Environmental Literacy
(Doctoral theses at NTNU;2021:149, Doctoral thesis, 2021)The scientific evidence for how human activity negatively impacts the natural environment is now nearly unequivocal, but the public understanding of man-made climate change and its underlying issues still suffers from the ... -
Gruppepsykoterapi for pasienter med borderline personlighetsforstyrrelse - hva skiller mentaliseringsbasert gruppeterapi fra psykodynamisk gruppepsykoterapi? : en sammenlignende kasus-studie ved bruk av kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyses
(Master thesis, 2015)Studiens hensikt: Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan spesifikke egenskaper ved mentaliseringsbasert gruppeterapi (MBT-G) innen terapeutaktivitet, pasientaktivitet, struktur og gruppemiljø, kan bidra til å ... -
"Gutten som lette etter stemmen sin" - En kasuistisk studie av hvordan et barns selvagens kan styrkes gjennom et forløp av tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi, med fokus på hvilke psykologiske mekanismer som bidrar til endring
(Master thesis, 2014)Denne studien viser hvordan psykoterapi med barn kan bidra til økt selvagens. Terapiforløpet er med en gutt med internaliserende vansker, med lav selvagens og affektbevissthet. Oppgaven er en del av et større forskningsprosjekt: ... -
"Gutten som måtte øve på å ta på synlighetskappen" : en kasuistisk studie av hvordan psykoterapi kan bidra til økt affektbevissthet hos barnet og økt forståelse av barnets behov hos foreldrene
(Master thesis, 2015)Studien viser hvordan psykoterapi med et barn kan bidra til å øke affektbevissthet hos barnet, samt øke forståelsen av barnets behov hos foreldrene. Terapiforløpet er med en gutt med vansker med å forstå egne følelser og ... -
Hårnappingssubtypes betydning for livskvalitet og fungering sosialt og i arbeidslivet
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Gjennom forskning på trikotillomani (TTM) har det kommet frem at hårnapping har flere negative konsekvenser for en persons fungering i hverdagen, både i forhold til relasjoner med venner og familie, samt i forhold ... -
Healthy Workplaces Among Knowledge Workers: A study of the content and organizational intervention processes of psychosocial work environments
(Doctoral theses at NTNU;2022:142, Doctoral thesis, 2022)For employees, the psychosocial work environment brings health risks and opportunities for health promotion and well-being. In general, there is a movement towards more demands and fewer resources, such as job autonomy, ... -
Helten i eget liv - Hvordan veilede elever til å tilegne seg kunnskap basert på nevrobiologiske prinsipper og motivasjonelle faktorer
(Master thesis, 2014)Oppgaven tar for seg teorien rundt hvordan hjernen styrker sine nettverk basert på erfaring gjennom seleksjonelle mekanismer på lik linje som evolusjonen bruker. Det kan tolkes utifra forskning og teori at for å utvikle ... -
Historier om å "ha" ADHD : fem personer forteller om hvordan det var å bli diagnostisert i ungdomstiden og hva diagnosen betyr for deres opplevelse av seg selv
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semi- strukturerte intervju med fem deltakere som har diagnosen ADHD. Studien har en narrativ tilnærming og har som hensikt å gi en dypere forståelse av hvordan en ... -
HIV er et virus, ikke et menneske : en studie om hvilke handlinger som kan bidra til at personer som lever med HIV opplever likeverd i møte med norsk hverdag
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Mangelfull kunnskap i befolkningen om hvordan hiv smitter og ikke smitter, gjør at mange har negative holdninger til hiv eller er usikre på hvordan man forholder seg til personer som lever med hiv. Dette gjør at ... -
How Null Hypothesis Significance Testing May Impede Further Progress Within Psychology
(Master thesis, 2014)In 2005, Ioannidis revitalised a long-lasting debate concerning whether or not null hypothesis significance testing may serve to uphold accessibility related biases, and in effect the file drawer problem as well. Though ... -
Hva kan predikere varians i angstsymptomer i største grad av negative automatiske tanker og metakognitive antagelser?
(Master thesis, 2016)Angst er noe som rammer mange. Kognitive og metakognitive teorier vektlegger ulike faktorer for utvikling og opprettholdelse av angstsymptomer. Hensikten med studien var derfor å undersøke om det er kognitive eller ...