Helten i eget liv - Hvordan veilede elever til å tilegne seg kunnskap basert på nevrobiologiske prinsipper og motivasjonelle faktorer
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/282544Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3143]
Sammendrag
Oppgaven tar for seg teorien rundt hvordan hjernen styrker sine nettverk basert på erfaring gjennom seleksjonelle mekanismer på lik linje som evolusjonen bruker. Det kan tolkes utifra forskning og teori at for å utvikle gode ferdigheter så må det spesifikk trening til.
Edelman sin teori om hvordan nevrongrupper blir selektert og danner nettverk gir et rammeverk der man kan se hvordan disse mekanismene fungerer. Disse nettverkene må også opprettholdes, så selv om de blir godt innøvde så trengs det fortsatt en viss mengde trening til for å opprettholde disse. Trening over tid blir en slitsom affære. Problemstillingen ser derfor også på hvordan man motiverer til den innsatsen denne treningen krever. Den humanistiske tradisjonen baserer seg på tanken rundt at alle mennesker har en iboende tendens til å søke personlig utvikling og vekst. Den indre motivasjonen er det som gir mest utbytte hos mennesker som søker å mestre kompliserte ferdigheter, da man må ha en indre drivkraft for å gi trening den innsatsen den trenger. De motivasjonelle teoriene som blir gjennomgått går utifra at denne indre motivasjonen er medfødt men at den svekkes over tid hvis den ikke blir ivaretatt og fostret av støttende omgivelser. Hvis de grunnleggende behovene blir tilfredstilt vil de fleste mennesker søke å vokse så lenge de får sosial aksept, støtte og evne til å føle seg trygg nok til å være selvstendige.