Blar i Institutt for lærerutdanning på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 1-20 av 75
-
A formative intervention in primary school. Experiences with Minecraft as an educational tool
(Doctoral theses at NTNU;2019:307, Doctoral thesis, 2019)Denne avhandlingen ser på hvilke betingelser som kreves for gjennomføring av en intervensjon der det kommersielle dataspillet Minecraft brukes som medierende artefakta i klasserommet. Fokuset i studien er på elevers og ... -
Barnehagens møte med minoritetsforeldre: En kritisk studie av anerkjennelsens og miskjennelsens tilblivelser og virkninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:55, Doctoral thesis, 2018)Temaet for denne avhandlingen er barnehage-hjem-samarbeid. Målet er å utforske hvordan tildeling av anerkjennelse og miskjennelse skjer i barnehagens møte med minoritetsforeldre, og hvordan disse tildelingene kan forstås ... -
Blomster og pollinering: betydningen av konkretisering for elevens læring
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg bruk av botanisk hage som alternativ læringsarena sammenlignet med tradisjonell klasseromsundervisning. I naturfag er det mange tema som kan knyttes opp mot bruk av naturen i undervisning, ... -
Bruk av Virtual Reality (VR) i naturfagundervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2018)Teknologi som Virtual Reality (VR) skaper nye muligheter for naturfagundervisning. Denne studien undersøker hvordan VR kan bidra i naturfagundervisning innenfor temaet bærekraftig utvikling. Forskningsarbeidet har en ... -
Choosing and using texts in English: A study of continuity and change in EFL teachers’ reasoning about their text practices
(Doctoral theses at NTNU;2018:153, Doctoral thesis, 2018)Norsk sammendrag Læreres refleksjoner omkring tekstpraksiser i engelskundervisningen Hvilke tekster skal engelskelever lese? Hva er formålet med tekster i engelskundervisningen? Læreplanen fastslår at norske elever ... -
Den pythagoreiske læresetning i fire norske lærebøker fra 1935 til 2015
(Master thesis, 2018) -
"Det er kanskje det vi har lært mest, at det ikke er ett svar i rapporten, men det vi tenker…" - En studie om elevers oppfatninger om rapportskriving før og etter undervisning om naturvitenskapens egenart
(Master thesis, 2018)I sentrum for denne masteroppgaven står elevers perspektiver på innholdet i skolens naturfagundervisning. I naturfagdidaktisk litteratur ytres det bekymringer for at en framstilling av naturvitenskapen som objektiv og ... -
Digital assessment of early number sense - The design and validation of an assessment tool
(Doctoral theses at NTNU;2024:4, Doctoral thesis, 2024)Children enter school with several valuable mathematical experiences, but many teachers lack the methods to formatively assess young children’s mathematical knowledge. Consequently, children may not be met with sufficient ... -
Elektriske kretser, hva er nå det? En enkeltcasestudie som undersøker elevers forståelse for elektriske kretser
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er en studie av elevers forståelse for elektriske kretser. Bakgrunnen for studien er at temaet elektrisitet ofte virker abstrakt og begrepene uklare. Dette fører til at svært mange hverdagsforestillinger ... -
Elevers arbeid med konkretiseringsmateriellet sjakkbrettet
(Master thesis, 2018) -
Elevers forståelse av begrepet bærekraftig utvikling - En kvalitativ og kvantitativ studie av elevers forståelse av begrepet bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2018)Bærekraftig utvikling er et begrep som vi til stadighet hører om. En får nesten inntrykk av at begrepet er et allment uttrykk flere og flere bruker for å uttrykke sin misnøye ovenfor de miljøutfordringene verden står ovenfor ... -
Elevers holdninger til bioteknologi - En studie av elevers holdninger og argumentasjon innen bioteknologiske emner, samt faktorer som påvirker disse holdningene
(Master thesis, 2018)Med de store framskrittene vi har sett innen moderne bioteknologi de siste tiårene følger det med mange etiske og sosialvitenskapelige problemstillinger. Det finnes flere studier som har forsøkt å kartlegge den voksne ... -
Elevers modelleringsruter - En kvalitativ studie av tre elevers arbeid med modelleringsoppgaver
(Master thesis, 2018) -
Elevers utfordringer i møte med komplekse oppgaver i naturfag - En intervjustudie av fem elevers møte med oppgaver fra PISA
(Master thesis, 2017)Det er et økende fokus på i hvilken grad elevene i undervisningen oppnår en kompetanse som er nyttig for dem i sitt daglige liv. Dette ser vi blant annet presisert i Ludviksenutvalgets rapport (NOU 2015:8) som er forarbeidet ... -
En bærekraftig verden - vår fremtid - En kasusstudie av elevers holdninger til bærekraftig utvikling etter et konkret undervisningsopplegg
(Master thesis, 2017)Verden står ovenfor store miljøproblemer. Måten som vi mennesker bruker ressursene på jorda i dag, vil gjøre at miljøproblemene bare blir større. For å prøve å stoppe denne negative utviklingen finnes det undervisning som ... -
En vurdering av vurdering - Emneprøver som måleinstrument for matematisk kompetanse
(Master thesis, 2018)