Elektriske kretser, hva er nå det? En enkeltcasestudie som undersøker elevers forståelse for elektriske kretser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2685874Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en studie av elevers forståelse for elektriske kretser. Bakgrunnen for studien er at temaet elektrisitet ofte virker abstrakt og begrepene uklare. Dette fører til at svært mange hverdagsforestillinger oppstår. Internasjonalt har flere undersøkelser blitt gjennomført for å kartlegge elevenes forståelse for elektrisitet, men svært få har blitt gjort i Norge. Kunnskap om hverdagsforestillingene elevene kommer inn i klasserommet med helt avgjørende for hvordan undervisningen bør legges opp. Denne undersøkelsen er skrevet med håp om å kunne gi denne kunnskapen, og dermed fungere som et verktøy i undervisningsutviklingen innenfor temaet elektrisitet.