Blar i Institutt for lærerutdanning på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200"
Viser treff 1-12 av 12
-
BULKIS-RAPPORT 2/21
(Report, 2021-07-08)Som ledd i en pågående longitudinell datainnsamling samlet forskergruppen BULKIS ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet inn kvalitative/kvantitative data fra Norge/Sverige våren ... -
En stille majoritet? En kvantitativ studie av videregående elevers deltakelse i diskusjoner i samfunnsfag
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven tar for seg deliberasjon og diskusjon i samfunnsfagundervisningen. Oppgavens hensikt er å undersøke hvordan lærere bedre kan engasjere elever i diskusjoner, og svarer på problemstillingen: «Hva påvirker ... -
Impact of external agencies on the development of professional identity among professionals working at Spanish universities
(Chapter, 2024)Neoliberal policies worldwide have shaped higher education systems, where regulations dictate the working environment. In the Spanish context, ANECA (Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación/National ... -
Koordinert samhandling skapt gjennom dialog og relasjonsbygging – eit fundament for utvikling av motstandsdyktige lag i norsk elitefotball
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2022:114, Doctoral thesis, 2022)English abstract In this survey, I follow an elite league team in football as a member of the coaching team. The aim of this study is to increase knowledge about how coaches through challenge and support in everyday life ... -
Mellom flere stoler - En studie av seksualitet som tema i grunnskolelærerutdanningas samfunnsfag
(Master thesis, 2018)I samfunnsfaget i den norske grunnskolen er seksualitet tydelig adressert gjennom skolens styringsdokumenter og gjennom kompetansemål i faget. På tross av dette opplevde jeg manglende kunnskap på feltet etter endt ... -
Navigating the Boundaries between Home, Work, and School. Teaching Values and Literacies in VET
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Students in VET encounter complex demands when navigating across contexts. This study explores how teachers can support such students in navigating literacy practices and values across contexts. A teacher and a teacher ... -
Struggles of Governance and Autonomy in the Field of Kulturskole
(Journal article; Peer reviewed, 2023)The Norwegian extracurricular schools of music and performing arts, kulturskolen, largely govern themselves. In contrast to other types of law obliged schools, kulturskolen receives no clear signals from either state levels, ... -
Students' Critical Perceptions About Mathematics Education
(Chapter, 2019)This paper presents excerpts from 10 semi-structured interviews conducted with 8th and 9th grade students in a Norwegian countryside school. Interviews were conducted to gain an insight into students' potential to critically ... -
Students’ perceptions and challenges regarding mathematics teaching cycle in practices of historical and philosophical aspects of mathematics course
(Chapter, 2021)This paper explores master students’ perceptions and challenges when designing a mathematics lesson in the Historical and Philosophical Aspects of Mathematics course following the perspective of the mathematics teaching ... -
Ut i samfunnet for å komme inn i samfunnet - En kvalitativ undersøkelse av fem ungdomsskolelærere sin bruk av ekskursjon i samfunnskunnskap
(Master thesis, 2018)Læreplanen legger til rette for en elevaktiv undervisning som skal ta i bruk lokalsamfunnet i opplæringen. Innholdet i samfunnskunnskap kan oppleves abstrakt for elevene og utfordrende å knytte til egne opplevelser. Ut i ... -
Who should measure air quality in modern cities? The example of decentralization of urban air quality monitoring in Krasnoyarsk (Siberia, Russia)
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Researchers have warned that the paradigm about who should measure air quality (AQ) in cities can change as low-cost commercial sensors for monitoring atmospheric composition gain global popularity. The new paradigm implies ...