Blar i Institutt for lærerutdanning på emneord "Lektorutdanning i realfag for trinn 8 -13, Kjemi og biologi"
Viser treff 1-10 av 10
-
Argumenterende skriving i kjemi - Elevers opplevelse av å skrive faglig argumenterende tekster, på bakgrunn av et case-basert undervisningsopplegg.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven ser nærmere på undervisnings- og læringssituasjoner knyttet til faglig argumenterende skriving i kjemi, basert på undervisningstilnærmingen case-basert læring (CBL). Hensikten er å se om et ... -
«Atomer reagerer for å oppfylle åtteregelen» - En kvalitativ studie om seks naturfagelevers forståelse for atomer, molekyler og åtteregelen
(Master thesis, 2018)In this master thesis, focus group interview has been used to get deeper insight into the students understanding of basic chemistry in science. The participants of this study are six science students at upper secondary ... -
Begrepssystemer i biologi - En kasusstudie av en lærers undervisning og elevers forståelse av sammenhenger mellom begreper i biologi 2
(Master thesis, 2017)Dybdelæring handler blant annet om elevenes gradvise utvikling av forståelse av begrepssystemer. Denne masterstudien i biologididaktikk undersøker en lærers undervisning av et begrepssystem i en biologi 2-klasse på en norsk ... -
Biokjemi i Kjemi 2 - En analyse av samsvaret mellom kompetansemål, læreverk og skriftlig eksamen
(Master thesis, 2018)To faktorer som ser ut til å ha stor innvirkning på undervisningen i norske klasserom i tillegg til læreplanen er læreverkene og skriftlig, sentralgitt eksamen. Eksamen og læreverkene er utarbeidet ut fra kompetansemålene ... -
Botanisk hage som alternativ læringsarena - En kvalitativ studie av hvilket potensiale biologilærere ser i alternative læringsarenaer generelt og botaniske hager spesielt, med Ringve botaniske hage som et spesifikt eksempel.
(Master thesis, 2016)Alternative læringsarenaer er viktige i biologiundervisningen, og en botanisk hage er et eksempel på en slik arena som ikke har fått så mye oppmerksomhet, særlig ikke i Norge. Denne oppgaven er innenfor den kvalitative ... -
En undersøkelse av kvaliteten i elevrapporter før og etter et undervisningsopplegg i biologi
(Master thesis, 2018)Forsøksrapporten er en sjanger som er mye brukt i naturfagene i norsk skole. Ofte sees forsøksrapporten som en forenkling eller en skoleversjon av den naturvitenskapelige artikkelen. Samtidig hevder flere at forsøksrapporten, ... -
Evolusjon i skolen - En fenomenologisk studie av ungdomsskolelæreres synspunkter om undervisning i evolusjon
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke læreres synspunkter om undervisning i evolusjon. Temaet "Evolusjon i skolen" ble valgt på bakgrunn av egne erfaringer. Jeg opplevde at det kan være vanskelig å være en ... -
Konseptuell forståelse og bruken av mikro-makrooverganger i kjemi - En studie av kjemi 2-elevers konseptuelle forståelse (målt ved hjelp av et CCI verktøy) og bruk av mikro-makrooverganger i forklaringer av kjemiske fenomen
(Master thesis, 2016)Mikronivået, makronivået og representasjonsnivå er sentrale didaktiske dimensjoner i kjemifaget. Et kjennetegn på konseptuell forståelse i kjemi er evnen til å se mikro- og makronivået i sammenheng, såkalte mikro-makrooverganger. ... -
Tilrettelegging for elever med lese- og skrivevansker i arbeidet med forsøk
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan naturfaglærere på Vg1 tilrettelegger for elever med lese- og skrivevansker i arbeidet med forsøk. Det ble gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturert intervju som ... -
Trusler for validitet i vurdering i biologi 2 - En kasusstudie om vurderingspraksis i biologi 2 og trusler for validitet
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien har vært å identifisere trusler for validitet som biologilærere kan møte på i ulike faser av vurderingspraksisen, samt hvordan disse truslene kan identifiseres. Studien kan beskrives som en ...