• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Argumenterende skriving i kjemi - Elevers opplevelse av å skrive faglig argumenterende tekster, på bakgrunn av et case-basert undervisningsopplegg.

Fisketjøn, Birgitte
Master thesis
Thumbnail
View/Open
18384_FULLTEXT.pdf (2.512Mb)
18384_COVER.pdf (88.10Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2503664
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1427]
Abstract
Denne masteroppgaven ser nærmere på undervisnings- og læringssituasjoner knyttet til faglig argumenterende skriving i kjemi, basert på undervisningstilnærmingen case-basert læring (CBL). Hensikten er å se om et undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i en case-basert oppgave innenfor syrer og baser kan gi øvelse i skriving av kjemifaglig argumenterende tekster, og om en slik oppgave kan gi en dypere forståelse for det kjemifaglige temaet. Deltakerne i studien er 17 elever fra en kjemi-1 klasse på en videregående skole.

Oppgaven tar utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn og det benyttes teoretiske perspektiver på språkets rolle i utvikling og læring, kontekstbasert- og case-basert undervisning, samt syrer og baser. Disse teoretiske perspektivene er bakteppet for både undervisningsopplegget som ble utarbeidet, samt oppgavens analyse- og drøftingsdimensjon.

Fra et metodologisk synspunkt anses studien som en beskrivende kasusstudie (Yin, 2009, s. 4, 36) innenfor det kvalitative forskningsparadigmet (Robson & McCartan, 2016, s. 18). Datamaterialet baseres på to fokusgruppeintervjuer med totalt fem elever, samt 17 elevtekster.

De analytiske funnene indikerer at elevene opplevde å sitte igjen med en større forståelse for naturvitenskapelig literacy ved at de fikk øvelse og innblikk i kjemifaglige argumenterende tekster gjennom de tre modalitetene å lese, å snakke og å skrive. Videre opplevde elevene at de måtte anvende sin kjemifaglige kunnskap på en ny måte, og at dette ga dem en dypere og mer helthetlig forståelse for syrer og baser. Altså fikk elevene nye kunnskaper både om og i kjemifaget. Disse funnene indikerer at et undervisningsopplegg som kombinerer case-basert læring og faglig argumentasjon kan være et viktig bidrag til fremtidens skole, sett i lys av utvikling av dybdelæring.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit