Institutt for pedagogikk og livslang læring: Recent submissions
Now showing items 81-100 of 2593
-
Studieveiledningens betydning i overgangen til høyere utdanning
(Bachelor thesis, 2024)Hensikt: Hensikten er å belyse hvilke utfordringer studenter møter i overgangen til høyere utdanning og hvordan studieveiledere kan hjelpe studenter til å mestre overgangen og de utfordringene de møter på. Dette for å øke ... -
Frivillig arbeid i introduksjonsprogrammet: Hvordan kan frivillig arbeid bidra til læring og motivasjon hos nyankomne flyktninger i introduksjonsprogrammet?
(Bachelor thesis, 2024)I en tid med mye urolighet i verden, er flyktningkrisen en av de mest pressende og utfordrende problemene vi står ovenfor. Regjeringen er i en prosess med å innskrenke tiden på introduksjonsprogrammet for ukrainske ... -
Mixed reality training application to perform obstetric pulsed-wave Doppler ultrasound
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Pulsed-wave Doppler ultrasound is a widely used technique for monitoring pregnancies. As ultrasound equipment becomes more advanced, it becomes harder to train practitioners to be proficient in the procedure as it requires ... -
Norskfødte med innvandrerforeldres opplevelser av det norske arbeidsmarkedet: En kvalitativ studie
(Bachelor thesis, 2024)Norge er et av de mest likestilte landene i verden, men forskning viser fortsatt tendenser til diskriminering blant innvandrere og deres etterkommere på flere samfunnsområder. Norskfødte med innvandrerforeldre opplever ... -
«Hva er det neste du skal si, at det er i motbakke det går oppover?» -En dokumentanalyse av boken Else går til psykolog
(Bachelor thesis, 2024)Denne dokumentanalysen ser på om en hjelpers evne til aktiv lytting kan være med å styrke en hjelperelasjon. Oppgaven tar for seg teori rundt ulike hjelpeferdigheter (utfordring, aktiv og passiv lytting, og anerkjennelse), ... -
Lenge skal du leve og lenge skal du lære: En analyse av voksnes læring i norsk-politisk kontekst
(Bachelor thesis, 2024)Ingen sammendrag -
Veilederes opplevelse av møte med hjelpesøker - Mer enn en samtale
(Bachelor thesis, 2024) -
Diskursanalyse av Regjeringens Handlingsplan mot rasisme og diskriminering - Ny innsats 2024-2027
(Bachelor thesis, 2024)Denne avhandlingen er en diskursanalyse av regjeringens Handlingsplan mot rasisme og diskriminering: Ny innsats 2024-2027. Ved å benytte metoden i Carol Bacchis diskursanalyse What’s the Problem Represented to be, utforsker ... -
Discovering Best Practices for Educational Video Conferencing Systems
(Chapter, 2023)Digitalization of higher education is amongst the most important and most researched areas in recent years. The COVID19 pandemic ensured rapid movement into less known environments of the digitization process, online ... -
Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner
(Journal article; Peer reviewed, 2024)I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ... -
Forankring og nyorientering i et sjøsamisk lokalsamfunn: En intergenerasjonell studie med perspektiv på lokal kunnskap og identitet
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:6, Doctoral thesis, 2024)Sjøsamene som urfolk og norsk minoritet har vært lite beskrevet og kjent i vår nasjonale historie, også fra forskningshold. I denne studien møter du tre generasjoner fra et sjøsamisk lokalsamfunn som forteller sine historier ... -
«Vi har ikke begynt i Norge ennå» En studie av nyankomne ungdommers første år i en norsk videregående skole
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:193, Doctoral thesis, 2024)English summary Today's schools are multilingual and multicultural. So are students in schools. The Norwegian National Curriculum emphasize that various linguistic and cultural expressions are resources in schools, and ... -
Rom for deltakelse. En empowermentmodell for aktiv inkludering av barn i medvirkningsprosesser
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:204, Doctoral thesis, 2024)Norsk sammendrag Barns aktive deltakelse i medvirkningsprosesser Barns medvirkning er blitt et sentralt prinsipp i arbeidet med barn og unge, men uklare forståelser av hva dette innebærer har gjort det vanskelig å ... -
Inclusion of Syrian students in need of special support in Norwegian schools - a qualitative study with students and parents
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Despite the over-representation of immigrant children assessed as requiring special needs education, research into their social and educational experiences in the Nordics is limited. This qualitative study explored the ... -
Gaming motivation and well-being among Norwegian adult gamers: the role of gender and disability
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Introduction: Digital gaming is a popular and often social activity, also among adults. However, we need more knowledge of the social dynamics of gaming and its potential benefits for one's well-being. The current study ... -
Affirmative and Non-affirmative Dimensions in Quality Assurance: Balancing the Accountability–Improvement Dilemma as a Matter of Trust and Learning
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Today, given the build-up of national quality assurance systems, ‘quality management’ within higher education institutions requires critical attention. This management operates as a balance between accountability, which ... -
Barn og unge og psykisk vold - En teoretisk drøftingsoppgave om hvordan lærere på ungdomstrinnet kan tilrettelegge for utvikling av selvregulert læring
(Bachelor thesis, 2020)Dette prosjektet vil ta for seg hvordan lærere på ungdomstrinnet kan tilrettelegge for utvikling av selvregulert læring for barn og unge som har vært utsatt for psykisk vold. Problemstillingen er: Hvordan kan lærere på ... -
‘Don’t freak out if you get a letter saying cancer patient pathways!’: Communication work between different demands in cancer care
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores healthcare professionals’ experiences of their work with patient communication in standardised cancer patient pathways (CPPs). The theoretical and methodological framework for this study is institutional ... -
Barnehager som plattform for samskapt og bærekraftig samfunnsplanlegging
(Chapter, 2023)Involvering av innbyggerne, og spesielt i levekårsutsatte og marginaliserte livssituasjoner, er vanskelig. Manglende involvering truer samfunnets sosiale bærekraft. Kapitlet utforsker hvordan barnehager kan brukes som en ... -
Learning to teach an entrepreneurship education program – a workplace learning perspective on schoolteachers` professional learning
(Doctoral theses at NTNU;2024:99, Doctoral thesis, 2024)Entrepreneurship has become a popular topic in education, that has gained attention internationally for its potential to inspire and nurture important life and work skills in young people. Teachers are arguably important ...