Barn og unge og psykisk vold - En teoretisk drøftingsoppgave om hvordan lærere på ungdomstrinnet kan tilrettelegge for utvikling av selvregulert læring
Abstract
Dette prosjektet vil ta for seg hvordan lærere på ungdomstrinnet kan tilrettelegge for utvikling av selvregulert læring for barn og unge som har vært utsatt for psykisk vold. Problemstillingen er: Hvordan kan lærere på ungdomstrinnet tilrettelegge for utvikling av selvregulert læring?
Metoden som har blitt brukt er en teoretisk drøftingsoppgave som bygger på teori og andres forskning på feltet. Det er blitt lagt hovedvekt på to studier om selvregulert læring, og de har blitt satt i sammenheng med teoretiske perspektiver og forskning om vold og omsorgssvikt.
Teoretiske perspektiver som har blitt belyst er sosial kognitiv teori. Dette for å se det helhetlige bilde av min problemstilling, og for å undersøke i fra andre relevante teoretiske perspektiver.
Mitt prosjekt viser at for elever som har vært utsatt for psykisk vold, så er det å bygge en god lærer-elev-relasjon og demonstrere ulike strategier i undervisningen viktig. Målsetting, loggføring og språkmodellering er strategier som kan være effektive for å utvikle selvregulert læring.