Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "Utdanning og oppvekst"
Viser treff 1-7 av 7
-
En kritisk diskursanalyse av konstruktene mentalisering, Theory of Mind og refleksiv fungering, samt en kritisk diskursanalyse av mentaliseringsteori, samt en beskrivelse av en barnehagepraksis hvor mentalisering utgjør grunnsynet
(Master thesis, 2018)Mentalisering beskrives av mange som en evne som er vesentlig i barns lek og mestring, men allikevel noe som ikke er medfødt. Den må derfor utvikles i relasjon og samhandling med andre. Metoden i masteroppgaven er kritisk ... -
Fra elev til lærling - En kvantitativ studie om endringer i elevenes indre motivasjon, selvoppfatning og tanker om framtiden, fra skole til læretid
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorvidt lærlingene, i overgangen fra vg2 til læretiden, opplever endringer knyttet til selvoppfatning, indre motivasjon og hvordan de orienterer seg mot framtiden. Resultatene ... -
Hvordan opplever ungdom prestasjonspresset i skolen? En kvalitativ studie som undersøker 19 elevers perspektiv på prestasjonspress i lys av skole (og samfunn)
(Master thesis, 2018)En kvalitativ studie som undersøker prestasjonspress blant ungdom i lys av skolehverdag. Målet er å belyse om og hvilket prestasjonspress de unge kjenner på og når det eventuelt gjør seg gjeldende. Faktorer på samfunnsnivå ... -
Innovative Læringsareal - Ein casestudie av materialiserte intensjonar i høgare utdanning
(Master thesis, 2018)Mastergradsprosjektet er ein casestudie av korleis NTNU materialiserer intensjonar om læringsareal. Pilotprosjektet innovative læringsareal skal bane veg for korleis NTNU bygger og endrar sine campus. Masteroppgåva startar ... -
Om lærere og treneres tilnærminger til utfordringer i deres læringsmiljø - En kvalitativ intervju- og observasjonsstudie om hvordan lærere og trenere opplever utfordringer relatert til motivasjon, deltagelse og vurdering i deres læringsmiljø, og hvilke strategier som brukes i møte med disse
(Master thesis, 2018)I denne studien har jeg sett på hvordan lærere i videregående skole og trenere i lagidrett opplever ulike utfordringer tilknyttet deres læringsmiljø. Jeg har studert hvilke tilnærminger de har til utfordringene og hvilke ... -
Psykisk helse som begrep, kunnskap og ansvar - Lærerutdannere og lærerstudenters opplevelse av arbeid med psykisk helse som tema i pedagogikkfaget
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i tidligere studier som viser at stadig flere elever i norsk skole sliter med psykiske problemer. Lærere og lærerstudenter opplever at de mangler kompetanse til å ivareta ... -
Samfunnet og frihetens uforenelighet
(Master thesis, 2018)