Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "Social and Behavioural Science, Law"
Viser treff 1-20 av 297
-
A lede seg selv i relasjon med andre: En fenomenologisk studie om hvordan opplevelsen av selvledelse virker på motivasjonen i et arbeidsteam
(Master thesis, 2011)Jeg har i denne masteroppgave belyst temaene selvledelse, motivasjon og team. Problemstillingen er: ”Hvordan virker opplevelsen av selvledelse på motivasjonen i et arbeidsteam?” Formålet med studien er å se hvordan selvledelse ... -
A model of active communication
(Master thesis, 2012)This thesis is about transformational actions for modern working. To delineate the individual assumptions of qualifications and skills in modern working, and to turn this into a format which most people could experience ... -
ADHD i dagens samfunn: En teoretisk oppgave om økningen av ADHD- diagnosen i skolen
(Master thesis, 2011)I dag er ADHD blitt en utbredt diagnose, og helsemyndighetene regner med at det er 50 000 barn under 18 år som har ADHD i Norge. Rundt 3-5 prosent av barn i den norske skole oppfyller kriteriene for en slik diagnose, og i ... -
Aldersrelatert macula degenerasjon og nytteverdi av optiske /elektronoptiske hjelpemidler
(Master thesis, 2012)Problemstilling: Problemstillingene i oppgaven er knyttet opp til personer med øyesykdommen aldersrelatert macula degenerasjon (AMD). Målet var å finne ut hvilke nytteverdi optiske og elektronoptiske hjelpemidler har, med ... -
“Alle teller” som matematikkløft: En kvantitativ studie om innføring av matematikkverktøyet “Alle teller” i grunnskolen
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven ser på faktorer som har vært av betydning for initiering og implementering av matematikkverktøyet ”Alle teller” på lærer- og elevnivå, samt i hvilken grad lærere opplever verktøyet som nyttig. Arbeidet baserer ... -
Alt må læres.: En historisk studie av fornorskingen av samene.
(Master thesis, 2011) -
Autentisitet i den profesjonelle hjelperelasjonen: En Q-metodolgisk studie av læreres og helsepersonells subjektive opplevelse av å inkludere egne følelser i møte med den andre
(Master thesis, 2012)This master´s thesis regards authenticity in the professional helping relation among teachers at upper secondary level and health care workers. Through the Q- method I have aimed to investigate these occupational ... -
Autentisk tilstedeværelse i familieterapi: En fenomenologisk studie av hvordan familieterapeuter opplever autentisk tilstedeværelse i møtet med sine klienter
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å se på hvordan familieterapeuter opplever det å være autentisk tilstede med sine klienter. For å undersøke deres erfaringer baserte jeg meg på en fenomenologisk forskningstilnærming ... -
"Av kaos danser stjerner": Et foucaultiansk bidrag til filosofisk rådgivning
(Master thesis, 2011) -
Awareness Based Coaching - a tool for leadership development: A qualitative study of how awareness based coaching can lead to personal and professional development amongst leaders
(Master thesis, 2012)Our world is growing increasingly complex, creating new challenges for leadership. Hence there is a need for leadership development to meet the larger society needs. Coaching is a well-known tool used to support leaders ... -
"Å se det usynlige": En fenomenologisk studie om hva skolen kan gjøre for å legge merke til barn av rusavhengige
(Master thesis, 2012)Barn av rusavhengige har vært et område få har valgt å fokusere på. Etter hvert som barn av rusmsibrukere har blitt voksne, har noen valgt å fortelle om hvordan det var å leve med en mor eller far i en slik familie. Av den ... -
Barn i barnehagen med frykt og angst: En fenomenologisk studie av hvilken betydning førskolelærere kan ha i forhold til å bidra til å forebygge og redusere barns frykt og angst
(Master thesis, 2012)Angstforstyrrelser er den hyppigst forekommende psykiske lidelsen blant barn og unge i Norge i dag, og noen barn utvikler angstforstyrrelser allerede tidlig i førskolealder (Nærde & Neumer, 2003). Frykt og angst kan få en ... -
Barn i barnehagen som pårørende ved kreft: En fenomenologisk studie av hvordan pedagogiske ledere i barnehagen hjelper barn som er pårørende når mor eller far har kreft.
(Master thesis, 2012)Bakgrunn for studien: Det er mange voksne som får en kreftsykdom hvert år. Disse voksne har også ofte barn som blir vitne til foreldrenes kamp mot sykdommen. Lite er skrevet om barnehagebarn som pårørende ved kreft. ... -
Barn med kreft: Informasjon til foreldre og deres møte med helsepersonell
(Master thesis, 2012)The purpose of this thesis is to study how parents of children with cancer experience the information that is given and their relation to health professionals treating their child. When a child or a youth has a serious ... -
Barnehagens spesialpedagogs rolle i tidlig intervensjonsprosesser
(Master thesis, 2012) -
Being a Therapist - an Art of Balance: Three family therapists' experience and awareness of managing their own feelings in meeting with clients
(Master thesis, 2012)This study has looked at self-awareness of three Family therapists when it comes to managing their own feelings. The data collection method used is qualitative semi-structured interview, with a phenomenological background. ... -
Bidrar veiledning til en bedre yrkesstart for nyutdannede lærere?: En kvanitativ studie
(Master thesis, 2012)From the autumn of 2010, all new teachers in the Norwegian school are supposed to be offered counseling. This is to prevent turnover and promote professional identity development for new teachers. In this quantitative study ...