Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Author "Thorshaug, Arve"
Now showing items 1-18 of 18
-
Anerkjennelse i relasjonen mellom barn og voksen i barnehagen
Sandøy, Aud Inger (Master thesis, 2016)Tema for min masteroppgave er anerkjennelse i relasjonen mellom voksen og barn i barnehagen, og hvordan dette kan forstås av fire barnehagelærere. Mine forskningsspørsmål har vært hvordan begrepet anerkjennelse kan forstås ... -
En fenomenologisk studie om utfordringer i arbeid med relasjonsbygging, i møte med elever i autisme spekteret
Holten, Mona Lien (Master thesis, 2016)Oppgavens tema i denne studien er relasjonsbygging og elever i autismespekteret. Ut fra dette utarbeidet jeg problemstillingen hvilke særlige utfordringer står spesialpedagoger overfor i arbeidet med relasjonsbygging, i ... -
En smerte som deles taper sin kraft - En kvalitativ studie av barn i sorg
Torset, Unni (Master thesis, 2017)Dette prosjektet gir innsikt i hvordan skolen bør ivareta barn i sorg ut fra det to barn formidler. Oppgaven bygger på følgende forskningsspørsmål: Hva formidler to barn om egen sorgbearbeiding, og lærerrollen knyttet til ... -
Fra frafall til fullføring: Suksessfaktorer slik en rektor i videregående skole ser det
Lademo, Nina Storhaug; Tinglum, Unni Lingen (Master thesis, 2013) -
Friluftsliv som arena for å bygge relasjoner til elever som viser innagerende atferd - En kvalitativ intervjustudie av hvordan lærere opplever å bruke friluftsliv for å bygge relasjoner til elever som viser innagerende atferd
T. Røhner, Karianne (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven omhandler innagerende atferd, friluftsliv og relasjoner. Formålet med denne studien er å gi stemmen til lærere i skolen. Jeg ønsker å løfte fram deres tanker og meninger om hvordan friluftsliv kan ... -
Hva innebærer relasjonskompetanse for barnehageansatte og hvilke forhold kan virke inn på barnehageansattes evne og mulighet til å utøve den ovenfor barnehagebarn?
Hoddevik, Ingrid Emma Aston (Master thesis, 2018) -
Innagerende atferd og relasjoners betydning - En kvalitativ studie om to pedagogers tanker om den innagerende elevgruppen og betydningen av gode relasjoner
Gustafson, Karina (Master thesis, 2017)Denne studien belyser temaene utfordrende atferd, innagerende atferd og betydningen av relasjoner. Den tar for seg voksenperspektivet og pedagogenes egne opplevelser av hva som ligger i de to ulike begrepene, samt deres ... -
Læreren som motiverende støttespiller for elever med dysleksi
Nordfjellmark, Mona (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler hvordan lærer kan tilrettelegge for elever med lese- og skrivevansker – hvordan tilpasse/organisere undervisningen og være elevenes støtte når de bruker sine digitale kompensatoriske hjelpemiddel. ... -
Læreren som motiverende støttespiller for elever med dysleksi - En kreativ undervisningstilnærming for økt motivasjon, mestring og læringsutbytte - Et casestudium
Nordfjellmark, Mona (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har hovedfokus på lærerrollen. Tema er hvordan lærer kan tilrettelegge for elever med dysleksi, og hvordan støtte disse i sin bruk av digitale kompensatoriske hjelpemiddel. Studiet er foretatt på ... -
Lærerens betydning for elever med innagerende atferd: En kvalitativ studie av hvordan trivsel og læring kan ivaretas for elever med innagerende atferd
Bjørkheim, Elisabeth (Master thesis, 2014) -
Med litt støtte : en narrativ tilnærming til fenomenet skolevegring, med fokus på årsaker og tiltak
Hoøen, Nina Beate (Master thesis, 2016)For elever som utvikler skolevegring, kan konsekvensene bli store på både kort og lang sikt. Tendensen er at dette fenomenet er økende. Det er behov for økt kunnskap om emnet og hensiktsmessige tiltak for å støtte elevene ... -
Utfordrende atferd: med fokus på aggresjon og sinne
Eggen, Jorun H. (Master thesis, 2014) -
Å være tilstede : det gode møtet : en kvalitativ studie med fokus på lærer-elev relasjonen
Rønning, Ragne (Master thesis, 2017)Jeg har i denne oppgaven sett på hvordan læreren ser enkelteleven i en klasse og ivaretar det gode møtet. Med særlig fokus på relasjon, læringsmiljø, motivasjon og mestring. Formålet med denne studien er å få økt kunnskap ...