Hvilken betydning har sosial støtte og mestringsforventning for elevenes motivasjon og angst for matematikk? : en kvantitativ studie av grunnskoleelevers opplevelse av sosial støtte, mestringsforventninger, motivasjon og angst i matematikk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2384833Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteravhandlingen omhandler ulike læringsfaktorer i matematikk. Formålet
er å undersøke sammenhengene mellom sosial støtte fra læreren, elevenes
forventninger om å mestre, motivasjon og angst. Disse sammenhengene vil vi se opp i
mot elevenes utholdenhet, hjelpesøkende atferd i skolen. Underveis så vi også
nærmere på hvilken rolle karakterer har til de overnevnte begrepene.
Masteravhandlingen vår er et samarbeid med et pågående forskningsprosjekt i regi av
Pedagogisk Institutt, NTNU. Masteravhandlingens problemstilling er følgende:
• Hvilken betydning har sosial støtte og mestringsforventning for elevenes
motivasjon og angst for matematikk?
For å belyse denne problemstillingen har vi benyttet oss av en kvantitativ
undersøkelse hvor dataene ble samlet inn ved bruk av spørreskjema. Utvalget for
undersøkelsen var 1333 elever fordelt på 5.-10. trinn på utvalgte skoler.
Resultater fra faktoranalysene indikerer at elevene ikke skiller mellom aspektene av
sosial støtte. De skiller ikke mellom emosjonell- og instrumentell støtte fra læreren.
Våre forskningsresultater viser at elevenes opplevelse av sosial støtte fra
matematikklæreren har en indirekte og direkte sammenheng med indre motivasjon.
Det samme kan vi si om angst, hvor sosial støtte og mestringsforventning har
indirekte og direkte sammenhenger. Vi kan se at indre motivasjon kan forklares mer
gjennom mestringsforventning, enn hva det gjør gjennom sosial støtte. Elevenes grad
av angst, kan forklares mer gjennom sosial støtte og mestringsforventning, enn indre
motivasjon. Våre resultater viser at elevenes indre motivasjon har en indirekte og
direkte sammenheng med deres utholdenhet og hjelpesøkende atferd i matematikk.
Resultatene fra analysene er diskutert opp i mot teori og tidligere forskning, samt at vi
har reflektert over funnenes praktiske implikasjoner.