Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 81-100 av 142
-
Ledelse av barnehagen som læringsarena : en kvalitativ studie om hvordan styrer vektlegger eksterne aktørers forventninger til barnehagen som læringsarena i utadrettet ledelse
(Master thesis, 2013)Ledere i barnehagene har andre utfordringer nå enn tidligere. Barnehagesektoren har gjennomgått store endringer de siste 10-15 årene, og flere vil være med og bestemme hva en god barnehage er for barn. I denne oppgaven ... -
Ledelse av barnehagen som læringsarena : en kvalitativ studie om hvordan styrer vektlegger eksterne aktørers holdninger til barnehagen som læringsarena i utadrettet ledelse
(Master thesis, 2013)Ledere i barnehagene har andre utfordringer nå enn tidligere. Barnehagesektoren har gjennomgått store endringer de siste 10-15 årene, og flere vil være med og bestemme hva en god barnehage er for barn. I denne oppgaven ... -
Lekens betydning for sosial kompetanse i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne forskningsoppgaven er rettet inn på lekens betydning for utvikling av sosial kompetanse hos barnehagebarn. Fokuset ligger på hva pedagogiske ledere i barnehagen legger i leken og dens rolle i forhold til utvikling ... -
Lesevanskar og synsstimulering
(Master thesis, 2015) -
Lesevanskar og synsstimulering
(Master thesis, 2015) -
Læreren og læremidlene : om læremiddelpraksis ved skoler som har skåret høyt på nasjonale prøver
(Master thesis, 2015) -
Lærerens autonomi sett i sammenheng med trivsel, depersonalisering og tanker om å slutte i skolen: Hvordan kan man forstå det teoretiske konstruktet autonomi i tilknytning til læreres yrkesutøvelse
(Doctoral theses at NTNU;2023:233, Doctoral thesis, 2023)The management of the Norwegian education system both restricts and expands teachers' autonomy simultaneously. On one hand, standardised student tests and increased mandatory reporting govern teacher practices. However, ... -
Læreres perspektiv på praktisk betydning av videreutdanning : hva kjennetegner læreres opplevelse av læring og kompetanseutvikling gjennom deltagelse på videreutdanningskurs, og hvilken betydning har dette hatt for deres pedagogiske praksis i etterkant?
(Master thesis, 2015)Hensikten med studien var å undersøke 5 læreres opplevelse av et videreutdanningstiltak initiert av Fylkesrådmannen i Sør-Trøndelag fylkeskommune og gjennomført av Pedagogisk institutt ved NTNU fra 2011 og fram til i dag. ... -
Lærerteamet som samarbeidsarena : en kvalitativ studie av læreres samarbeidsoppgaver i team
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er lærernes samarbeid i team. Jeg har gjennom undersøkelsen søkt å finne svar på hvilke arbeidsoppgaver lærerne løser i fellesskap, og hva som påvirker deres prioriteringer. Jeg har også ... -
"Man blir ikke akkurat mester i ledelse av en Master i ledelse" : en kvalitativ undrsøkelse om studentenes opplevde utbytte av Master i ledelse
(Master thesis, 2015)Denne studien handler om opplevd utbytte av utdanningen for tidligere studenter ved Master i ledelse (MiL). Formålet med studien har vært å få økt innsikt i hvilke forhold som kan påvirke den enkeltes opplevde utbytte og ... -
"Man ser litt tilbake på det som et bygg som står i brann, og man husker liksom ikke alt det som skjedde, man bare husker at... det var mye" : Om opplevelser av informasjonsarbeid i endringsprosesser i bedrifter
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven har hatt fokus på endringsprosesser i bedrifter og hvordan informasjonsarbeidet i den forbindelse oppleves av ansatte. Dette har blitt undersøkt ved bruk av kvalitativt intervju, med seks informanter fra to ... -
Markedsretting i en urban norsk skolekontekst - Et sosialt rettferdighetsperspektiv
(Doctoral theses at NTNU;2016:327, Doctoral thesis, 2016)The topic of the dissertation is marketization in education in light of social justice and the school as a socially integrating institution. This is related to recent developments where market-oriented policies have been ... -
Mot en mindre litteraturlærer: En fremskrivning av problemet om litteraturlærerens bliven
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:347, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Gjennom litteraturlærerutdanningen blir den fremtidige litteraturlærer større; ikke bare ved å få flere studiepoeng eller en høyere grad, men også ved å få høyere litterær kompetanse, lære flere fagbegreper ... -
Mot til å se: en kvalitativ studie av barns reaksjoner på traumatiske hendelser og hvordan man kan hjelpe som pedagog
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hva slags kunnskap mennesker som jobber med hjernen, barn og traumer, i tillegg til mennesker som har opplevd traumer, mener er viktig i arbeid med traumatiserte barn. ... -
Nasjonale læreplanreformer som styringsverktøy i skolen: En kvalitativ studie av lokalt læreplanarbeid etter iverksetting av Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06)
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:315, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Målet for denne avhandlingen har vært å undersøke læreres lokale læreplanarbeid og hvilken betydningen dette har for pedagogisk planlegging og praksis. Skolebasert læreplanarbeid fikk ny aktualitet i Norge ... -
Ny inntaksforskrift i videregående skole : en kritisk diskursanalyse om bakgrunn og konsekvenser av ny inntaksforskrift for elever med spesialundervisning i grunnskolen ved overgangen til videregående skole
(Master thesis, 2015)Høsten 2013 ble forskrift til opplæringsloven endret. Endringen berørte blant annet kapittel 6, som omhandler inntak for alle elever til videregående opplæring. I den forbindelse ville jeg se på de elevene som søkte 1. ...