Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Social science: 200"
Viser treff 121-140 av 183
-
Mothering and Schooling: A Case Study of Learning Experiences of Pregnancy Re-Entry Girls in Zambia
(Master thesis, 2014)This thesis explores the experiences of pregnancy re-entry girls in secondary school in Ndola, Zambia. It was informed by perspectives in the Sociology of Childhood which consider children as social actors who should also ... -
Motivasjon og mestring i matematikk - En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers forventning om mestring, og hvilken sammenheng dette har med indre motivasjon, hjelpesøkende atferd og lært hjelpeløshet i skolen.
(Master thesis, 2015)I denne studien er det fokus på betydningen av mestringsforventning for elevenes motivasjon og studieatferd i matematikk. Hensikten med studien er å undersøke sammenhengene mellom mestringsforventning og indre motivasjon, ... -
Museum as a place for children. Children's perspectives on a prehistoric exhibition
(Master thesis, 2015)This master thesis is result of the fieldwork done in one of the Norwegian museums and in four Norwegian primary schools. The main informants of the study were third grade children who visited a prehistoric exhibition. The ... -
NAV-veilederens profesjonelle kompetanse - En Q-metodologisk studie av hvordan veiledere i NAV opplever sin egen kompetanse
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masterstudien har vært å belyse hvordan NAV-veiledere opplever sin egen kompetanse. Kompetansebegrepet består av kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter, holdninger, evner og egenskaper som til sammen ... -
"Nå - mulighetenes øyeblikk" - En kvalitativ studie av hvordan rådgiver opplever oppmerksomt nærvær i møte med klienten
(Master thesis, 2014)Temaet for denne studien er rådgivers opplevelse av oppmerksomt nærvær i møte med klienten. For å undersøke dette temaet har jeg gjennomført kvalitative intervjuer av tre informanter. Den metodiske tilnærmingen er ... -
Noe som passer for deg! - En casestudie av av ulike aktørers strategier og praksiser for rekruttering av voksne til videregående opplæring
(Master thesis, 2014)Temaet for oppgaven er rekruttering av voksne til videregående opplæring. Formålet har vært å få økt innsikt i strategier og praksiser blant ulike aktører som er involvert og å identifisere gode praksiser som kan bidra til ... -
Omsorg i barnehagen
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har målet vært å få bedre kjennskap til begrepet omsorg gjennom teoretisk fordypning og gjennom ansatte i barnehagens oppfatninger av begrepet omsorg og hvordan de opplever at omsorg viser seg og ... -
PALS gjennom lærernes øyne. En kvalitativ studie om læreres erfaringer med det skoleomfattende programmet PALS og hvordan programmet kan ha bidratt til å styrke arbeidet med utagerende elever på en norsk byskole
(Master thesis, 2015)Denne studien tar for seg det arbeidet som utføres i norske skoler for å regulere og forebygge utagerende atferd. En måte å gjøre dette på er å ta i bruk det skoleomfattende programmet PALS, «positiv atferd, støttende ... -
På hvilken måte påvirker relasjon til leder, autonomi og tilrettelegging og policy for mestringsfravær en bedrifts langtidsfriskhet? - En kvantitativ studie av en stor teknologibedrift
(Master thesis, 2014)Arbeidslivsforskning har i lang tid hatt fokus på sykefravær og hvilke konsekvenser dette har for hver enkelt bedrift og samfunnet som helhet. I denne studien ønsket jeg å se dette fra et annet utgangspunkt og undersøke ... -
På sporet av god leseopplæring - En kvalitativ studie av leseopplæring på 1.trinn
(Master thesis, 2015)I denne studien har søkelyset blitt rettet mot leseopplæring på 1.trinn. Begynneropplæringen i lesing har stor betydning for tilegnelsen av gode leseferdigheter, som er et nødvendig grunnlag for personlig og faglig ... -
Pedagogens refleksjoner om ettåringens psykiske helse i barnehagen
(Master thesis, 2014)«Pedagogens refleksjoner om ettåringens psykiske helse i barnehagen». Dette ble tittelen på min mastergradsoppgave i førskolepedagogikk. Tema for undersøkelsen ble til på grunnlag av egne interesser og erfaringer etter ... -
Pedagoggruppens funksjon i det tverrfaglige mandatet til BUP poliklinikk - En kvantitativ undersøkelse blant kliniske ansatte i barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker i Norge
(Master thesis, 2015)Barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) i Norge har helt siden den spede begynnelsen på 1950- tallet hatt en tverrfaglig tilnærming til sine pasienter. Som en viktig del av det tverrfaglige teamet i BUP poliklinikk, har ... -
Personlig kommunikasjon i gruppe - En Q-metodologisk studie av undervisningsassistentenes opplevelse av å være personlige i kommunikasjonen med de andre gruppemedlemmene
(Master thesis, 2014)Hensikten med studien har vært å skape innsikt, bevisstgjøring og forståelse av hvordan det oppleves å være en del av en gruppe som har fokus på å dele personlig informasjon om seg selv og der gruppemedlemmene gir ærlige ... -
Perspectives and experiences on young people´s work in small-scale gold mining in Amansie West District of Ghana
(Master thesis, 2016)The recent resurgence in small-scale mining activities in Ghana has coincided with falling standards of education. This has led to public concerns about the participation of young people of school-going age in the mining ... -
Perspectives on sex education in relation to sexual health of teenagers in Zambia
(Master thesis, 2016)This research explores the perspectives on sex education in relation to sexual health of teenagers in Zambia. The research aimed at exploring the perspectives of various stakeholders (teenagers, parents, teachers, pastors ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagelærerutdanningen
(Master thesis, 2015) -
Project Paternity Leave. Taking ownership to fathering
(Master thesis, 2015)Twenty-two years have passed since the "father`s quota” in 1993 was supplemented as a part of the Norwegian paid parental leave scheme exclusively reserved for the father. This is a relatively new situation as men ... -
Psykisk helse i skolen. Press, selvoppfatning, selvverd og symptomer på depresjon
(Master thesis, 2015)Formålet med studien er å undersøke faktorer som virker inn på ungdomsskoleelevers og videregåendeelevers mentale helse. Fokuset er rettet mot sammenhengen mellom elevers opplevelse av press når det gjelder utseende, fysisk ...