Browsing Institutt for sosiologi og statsvitenskap by Title
Now showing items 2587-2606 of 2706
-
Vil en forenklet kunngjøringsplikt være økonomisk lønnsom for det offentlige, og vil en slik ordning forebygge korrupsjon?
(Master thesis, 2014)Dette prosjektet har vurdert spørsmålene om forenklet kunngjøringsplikt vil være økonomisk lønnsom for det offentlige, og om en slik ordning vil forebygge korrupsjon. Spørsmålene er særlig relevante i dag, fordi den ... -
Vindkraftens skyggesider - Tiltak mot overskuddsflytting og skjult eierskap
(Research report, 2021)Vindkraft er en stor og voksende næringssektor i Norge, og er utpekt som viktig for å lykkes med grønn omstilling. Samtidig er næringen svært kontroversiell og preget av mistillit mellom utbyggere og lokalsamfunn flere ... -
Violence against civilians 1900-87: A four-part analysis using av new dataset to test the relationship between the severity of democide and type of government
(Master thesis, 2011)The study of violence against civilians with its over 200 million dead in the 20th century is understudied if viewed in terms of the death toll compared to the studies of inter-state and civil war. R.J. Rummel’s extensive ... -
Virksomme virkemidler? En analyse av budsjettstøtte og oppnåelse av politiske mål for jordbruket
(Rapport Norsk senter for bygdeforskning, Research report, 2017) -
Virthualis - fiksjon og virkelighet: En studie av sluttbrukeres møte med teknologi i utvikling
(Master thesis, 2010) -
Visibilidades de crianças da infância
(Peer reviewed; Journal article, 2014)This article discusses the different meanings of ‘child’, ‘children’ or ‘childhood’ within different contexts, in order to analyze the relevance of what may be called visibility – or invisibility – of childhood. For the ... -
Vision, Visibility, and 'the Art of Acting Thai': Migrants' Navigation of the Thai-Burmese Borderlands
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Visjoner og hallusinasjoner: strategiarbeid ved NTNU
(Master thesis, 2010)I tråd med utviklingen ellers i samfunnet, har universitetssektoren endret seg de seneste årene. Fra å være lokale eller nasjonale universiteter, har globaliseringen ført til at verdens universiteter har mulighet til å ... -
VISTE ÅRSAKSSAMMENHENGEN IMPLISITT I DOMINOTEORIEN SEG Å VÆRE RETT?
(Bachelor thesis, 2019) -
Vitenskapens seiere i kampen om virkeligheten
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Hva skjer når vitenskap blir relevant? Hvordan forhandler forskerne premissene for sin deltakelse i det offentlige ordskiftet? Mette Anderssons Kampen om vitenskapeligheten. Forskningskommunikasjon i et politisk betent ... -
Voksne i læring: Identitetskonstruksjon i lys av Kompetansereformen
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:200, Doctoral thesis, 2011) -
Vokt dem for dragen!: Om Kinas økonomiske vekst, militære kapabiliteter og utenrikspolitiske ambisjoner og strategier - og hvilke drivkrefter som kan ligge til grunn for disse
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven er en case studie av Kinas økonomiske vekst, militære kapabiliteter og utenrikspolitiske ambisjoner og strategier. Oppgaven fokuserer på forholdet mellom disse og hvordan de påvirker hverandre. Videre tar ... -
Voter responses to refugee arrivals: Effects of settlement policy
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In this paper we leverage a sudden shift in refugee settlement policy to study the electoral consequences of refugee settlements. After the 2013 Norwegian parliamentary election, the newly elected right-wing government ... -
Voter turnout in direct democracy: A joint analysis of individual, referendum and community factors
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In the context of an ever growing importance and usage of referendums around the globe, this article provides a comprehensive approach to analyse the determinants of participation in direct democratic votes. In the absence ... -
Vurdering for læring i kroppsøving: En litteraturstudie om læringsfremmende vurderingspraksis fra et lærer- og elevperspektiv
(Bachelor thesis, 2020)Vurdering for læring (VfL) har de siste årene fått økt oppmerksomhet og blitt et satsingsområde i norsk skole. En viktig del av formålet med vurdering i fag er å fremme læring, og forskningslitteraturen tyder på at det å ...