Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Subject "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Now showing items 1-20 of 220
-
48 shades of sexology : en Q-metodologisk studie av rådgivers subjektive opplevelse av relasjonen og det å samtale med klienter om seksualitet
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne studien har vært å skape innsikt, bevisstgjøring og forståelse av hva som oppleves som betydningsfullt for rådgiveren i relasjonen og i samtalen med klienten. Studien har tatt utgangspunkt i ulike typer ... -
A Study of Rural Students in the Higher Education System in China in Relation to Their Context
(Doctoral thesis at NTNU;2015:19, Doctoral thesis, 2015)Rural students constitute the majority of the student body in the Chinese higher education system. However, there is far too little scientific research on this large group of students. This study attempts to make a research ... -
Argumentasjon i naturfag - En studie om hvordan ungdomsskolelærere opplever arbeidet med argumentasjon i naturfag
(Master thesis, 2015)I denne masterstudien er det undersøkt hva naturfaglærere på ungdomstrinnet sier om hvordan de arbeider med argumentasjon i naturfagundervisningen. Målet var å finne ut i hvilken grad lærerne bevisst planlegger og arbeider ... -
Barn av innsatte : en kvalitativ studie av pårørende barns vilkår for læring og utvikling når far dømmes til ubetinget fengsel
(Master thesis, 2016)I Norge opplever mellom 6000 og 9000 barn hvert år at mor eller far settes i fengsel. Målet med denne studien har vært å få innsikt i hvilke utfordringer barn kan stilles overfor når far blir dømt til ubetinget fengsel, ... -
Barn og unge som pårørende og etterlatte : en kvalitativ studie av barn og unges behov som pårørende og etterlatte til foreldre med kreftsykdom, og forutsetningene for deres mestring av hverdagen
(Master thesis, 2015)Målet med dette prosjektet har vært å få innsikt i, og kunnskap om barn og ungdoms behov når de opplever å være pårørende eller etterlatte til foreldre med kreftsykdom. Videre hvilke forutsetninger som må være til stede ... -
Barna får ut energi og opplever mestring : en kvantitativ studie av barnevernsinstitusjonenes bruk av fysisk aktivitet på utagerende barn og ungdom
(Master thesis, 2015)Fysisk aktivitet har vært en stor og viktig del av min oppvekst. Jeg ønsker derfor å se om det også er det for dagens utagerende barnevernsbarn. Fysisk aktivitet kan blant annet hjelpe den fysiske og psykiske helsen og ... -
Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon – En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen
(Doktoravhandlingar ved NTNU;2022:22, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen Avhandlingen er et forskningsmessig bidrag inn ... -
Barnehagen som forebyggende arena - En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogen kan bidra, som en del av et hjelpetiltak for barn som lever i sårbare livssituasjoner - her med vekt på omsorgssvikt
(Master thesis, 2015)Ifølge Statistisk Sentralbyrå (2015) gikk 286 414 barn i barnehage i 2014 (ibid). Barneombudet skriver at 10 prosent av alle norske barn opplever én eller flere former for omsorgssvikt (gjengitt etter Wright & Aldridge, ... -
Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:215, Doctoral thesis, 2017)This dissertation presents three sub-studies and one comprehensive synthesis, where the central theme and research questions, the theoretical framework and the methodological procedures are discussed. The purpose of the ... -
Begynneropplæring i lesing for lulesamiske elever
(Master thesis, 2015)Dán guoradallamin lav tjalmostam álggolåhkåmåhpadimev julevsáme oahppijda. Dá li oahppe gudi oahppi låhkåt sihke julevsámegiellaj ja dárogiellaj, ja gudi oadtju åhpadusáv julevsámegiellaj vuostasjgiellan skåvlån. Muv ... -
Betydningen av arv og miljø for utviklingen til barn av alkoholavhengige foreldre : hva kjennetegner resiliente barn og kan en lærer bidra til å fremme resiliens hos barn av alkoholavhengige?
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven er en litteraturstudie som tar for seg teori og forskning som er gjort på genene og miljøets betydning for utviklingen når det gjelder resiliens («motstandskraft») hos barn av alkoholavhengige foreldre, ... -
Blinde barns selvstendighet : en kvalitativ intervjuundersøkelse
(Master thesis, 2015)Dette prosjektet har satt søkelys på hvilken bevissthet foreldre til blindfødte barn har når det gjelder utvikling av selvstendighet for barnet. Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming. Det vil si ... -
Bruk av datatekniske hjelpemidler for elever med synsnedsettelse : hva kan påvirke om de brukes eller ikke?
(Master thesis, 2016)Denne studien tar for seg hva som kan påvirke om elever med synsnedsettelse bruker datatekniske hjelpemidler eller ikke. For å belyse problemstillingen benyttet jeg kvalitativ metode. Bakgrunnen for valg av denne metoden ... -
Bruk av interaktive utstillingsmodeller i undervisning av elektrisitetslære - En kvalitativ studie av et undervisningsopplegg utviklet og testet for Vitensenteret i Trondheim
(Master thesis, 2017)Nøkkelen til fagkunnskap er fagspråket. Elektrisitetslære omhandler abstrakte fenomener med omfattende begreper, og mange elever opplever temaet som utfordrende. Denne masteroppgaven har som mål å utvikle et undervisningsopplegg ... -
Care at a distance and ideals of closeness. Childcare in Ukrainian transnational families
(Doctoral theses at NTNU;2021:249, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Hva er god omsorg for barn? Kan foreldre gi omsorg til sine barn selv om de er adskilt av tusenvis av kilometer og landegrenser som vanskelig lar seg krysse uten de nødvendige dokumentene? Hvordan forholder ... -
A Case Study of Lesson Study - How could Lesson Study contribute to collaborative professional learning in Norwegian schools?
(Master thesis, 2016)This study seeks to understand the phenomenon Lesson Study as a model for continuing professional development for teachers. Our rapidly changing, increasingly complex society demands greater challenges on education today ... -
Choosing and using texts in English A study of continuity and change in EFL teachers’ reasoning about their text practices
(Doctoral theses at NTNU;2018:153, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag: Læreres refleksjoner omkring tekstpraksiser i engelskundervisningen Hvilke tekster skal engelskelever lese? Hva er formålet med tekster i engelskundervisningen? Læreplanen fastslår at norske elever skal ... -
Co-Therapy and a Dialogical Approach – An inspiration from Scandinavian countries
(Doctoral thesis, 2020)Summary: This is a practitioner PhD research project discovering through use of co-therapy, therapeutic potential of dialogism. A multi-disciplinary team of four men and four women, each one of them of a different ...