Betydningen av arv og miljø for utviklingen til barn av alkoholavhengige foreldre : hva kjennetegner resiliente barn og kan en lærer bidra til å fremme resiliens hos barn av alkoholavhengige?
Abstract
Denne masteroppgaven er en litteraturstudie som tar for seg teori og forskning som er gjort på
genene og miljøets betydning for utviklingen når det gjelder resiliens («motstandskraft») hos
barn av alkoholavhengige foreldre, og om læreren kan bidra til å fremme resiliens hos denne
gruppen barn. Forskning viser at barn av alkoholavhengige står i risiko for å blant annet
utvikle psykiske lidelser, avvikende atferd, skolevansker, kriminalitet og eget rusbruk.
Likevel er det mange av dem som ikke utvikler disse problemene. Resiliensforskning tar for
seg hva som kjennetegner nettopp disse barna som klarer seg på tross av skadelige
oppvekstforhold. Denne oppgaven tar utgangspunkt i Michael Rutters definisjon på resiliens,
hvor resiliens er et resultat av samspillet mellom egenskaper hos individet og karakteristika
ved miljøet. Det viser seg at barnets individuelle karakteristika som personlighet,
temperament og intelligens har betydning for utviklingen av resiliens, da variasjoner innen
disse har betydning for hensiktsmessige måter å løse problemer på, i tillegg til at det også har
betydning for hvordan barnet blir møtt av andre. Disse karakteristikkene ser i betydelig grad
ut til å være påvirket av genene. Tilknytning, grad av omsorg og støtte fra miljøet viser seg å
være blant de sentrale faktorene for å oppnå resiliens. Sosiale ferdigheter, kompetanse, tro på
egen mestringsevne og følelse av tilhørighet er andre sentrale og viktige faktorer som
kjennetegner barn som viser resiliens, og som i større grad vil påvirkes av miljøet. Med
utgangspunkt i teori og forskningsfunn på betydningen av arv og miljø for barn av
alkoholavhengige, drøftes implikasjonene av dette. Læreren kan spille en betydningsfull rolle
i barns liv ved å supplere og kompensere for uhensiktsmessig miljøpåvirkning gjennom blant
annet å være en omsorgsfull voksen som framstår som en god rollemodell.