• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord "Fagdidaktikk"

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sorter på:

Rekkefølge:

Resultater:

Viser treff 1-20 av 25

  • Tittel
  • Utgivelsesdato
  • Registreringsdato
  • Forfatter
  • stigende
  • synkende
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Dyreparken som læringsarena: En studie av en annerledes skoledag i Kristiansand dyrepark 

      Halsør, Siril Haglund (Master thesis, 2011)
      Denne forskningsoppgaven undersøker Dyreparken som læringsarena. Studien tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg i Kristiansand dyrepark (sponset av Den kulturelle skolesekken), og en av skolene som deltar på dette. ...
    • Elevers bruk av argumentasjon i arbeidet med grubletegninger i naturfag 

      By, Kine Hopstad (Master thesis, 2011)
      The intention of this case study is to investigate how learners use their argumentation when working with Concept Cartoons. Concept Cartoons are cartoon- style drawings which presents a set of alternatives concerning science ...
    • Elevers læring og utbytte av et undervisningsopplegg i Gården som pedagogisk ressurs 

      Andresen, Ingvild Røkkum (Master thesis, 2011)
      Det har i de siste årene blitt et økt fokus på å ta i bruk læringsarenaer utenfor skolen, og det er lagt ulike statlige føringer på å benytte naturen og nærmiljøet som en kilde til undervisning og opplæring. Det etterlyses ...
    • Forskerspiren i skolens naturfag: Læreres oppfatning og implementering av et hovedområde i Kunnskapsløftet 

      Alvestad, Eivind (Master thesis, 2011)
      Denne studien beskriver naturfagslæreres oppfatning og implementering av hovedområdet Forskerspiren. Dette ble ett nytt hovedområde i Kunnskapsløftet i 2006, og skulle i større grad enn tidligere ivareta prosessen og ...
    • Fra taus kunnskap til kritisk bevissthet: Læreren som reflekterende praktiker og forsker i samfunnsfaget i en hermeneutisk tradisjon 

      Lund, Roman Dembski (Master thesis, 2011)
      Denne oppgaven beskriver hvordan en lærer kan gå fram for utvikle sin egen undervisningspraksis med utgangspunkt i egne erfaringer og egen pedagogiske filosofi. Som lærer kan du sitte inne med mye kunnskap og erfaring fra ...
    • Haldningar til europeisk intergrasjon: Ein komparativ analyse av svenske og norske lærebøker 

      Myrset, Anne Jordal (Master thesis, 2011)
      Denne oppgåva samanliknar synet på europeisk integrasjon, og nasjonale presentasjonar, i svenske og norske samfunnsfagbøker frå gymnas/vidaregåande skule. Problemstillingane er: Korleis vert europeiske integrasjonsforsøk, ...
    • Historie og identitet i den flerkulturelle skolen: En undersøkelse av historiens betydning for ungdomsskoleelevers identitetsdanning 

      Kjellevold, Gisle (Master thesis, 2011)
      I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført ved sju ungdomsskoler i Norge. Temaet for oppgaven har vært historie og identitet i den flerkulturelle skolen og har tatt utgangspunkt i følgende ...
    • Historiebevissthet: Erfaringsnært, men teorifjernt: En undersøkelse av undervisningsorienteringen til et utvalg historielærere i videregående skoler i Sør-Trøndelag 

      Paulssen, Christian (Master thesis, 2011)
      Med innføringen av ny læreplan for historiefaget med Kunnskapsløftet 2006 fikk historiefaget i videregående skole en formålsformulering som fordrer et utvidet fagdidaktisk utgangspunkt for undervisning i faget. Historiebevissthet ...
    • Hva ligger bak?: En analyse av de tre realfagstrategiene, "Realfag, naturligvis", "Et felles løft for realfagene" og "Realfag for framtida" 

      Wanvik, Andrea B. (Master thesis, 2011)
    • Hva skjedde med teknologi i skolen?: En studie av læreres erfaringer med teknologi og design i grunnskolen 

      Dundas, Alexander André (Master thesis, 2011)
      I læreplanen for Kunnskapsløftet fra 2006 ble teknologi og design innført som flerfaglig emne i naturfag, kunst og håndverk og matematikk. Denne studien omhandler læreres implementering av fagområdet i undervisningen. Den ...
    • Hvilke faktorer påvirker læreprosessen i naturfag hos elever som studerer nettbasert? 

      Odden, Svenn Erik (Master thesis, 2011)
      Denne oppgaven handler om voksne studenter som følger et nettbasert kurs i naturfag på videregående skoles nivå organisert gjennom Nordland Fylkeskommune. Kompetansereformen fremhever voksnes rett til å få enten yrkeskompetanse ...
    • Lærere på små-trinnets bruk av og syn på læreverk i naturfag 

      Skårvold, Stine (Master thesis, 2011)
      Denne oppgaven tar for seg naturfagslærere på småtrinnets syn på og bruk av læreverk. Forskningsspørsmålene som tas opp er: Hvem velger og hvordan velges læreverk i naturfag på småtrinnet?Hvilke synspunkter har lærerne på ...
    • “Many People, Many Minds”: Collaborative Writing Using CSCL in the ESL Classroom 

      Oddvik, Morten (Master thesis, 2011)
      This study investigates the use and potential of Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) for students of English as a Second Language (ESL). The hypothesis that drives this study is founded on the assumption that ...
    • Naturfaglæreres oppfatning av inquiry-basert tilnærming i praktisk arbeid: Forskjeller mellom finske og norske naturfaglærere 

      Mostue, Marie Aamnes (Master thesis, 2011)
      Interessen for naturfag blant elever i norsk skole er bekymringsfullt lav. Samtidig viser internasjonale undersøkelser at norske elever skårer svært dårlig på naturfaglige tester. Programme for International Student ...
    • Nettdebattens demokratiske funksjon - ideal og virkelighet 

      Haugen, Catrine Flakk (Master thesis, 2011)
      I denne masteroppgaven presenteres en empirisk fundert undersøkelse gjennomført på to nettavisers debattsider. Utvalget er to riksaviser, VG Debatt og Aftenposten Debattsentral. Debattene som er valgt faller inn under ...
    • Newtonrommet som læringsarena i naturfag: Elevers læringsutbytte av undervisning i elektristiet og energi 

      Moe, Caroline Aakerøy (Master thesis, 2011)
      Denne masteroppgaven er en studie av Newton energirom i Trondheim som uformell læringsarena. Bakgrunnen for studien er den økende satsningen på Newtonrom i Norge, økt fokus på testing av elevers kunnskaper og Newton ...
    • Norge i verden: En analyse av elevtekster, sett i lys av Norges offisielle forståelse og to lærebøkers framstillinger av Norges rolle i verden 

      Sandholtbråten, Ida (Master thesis, 2011)
      I denne masteroppgaven presenteres elevers bilder av Norges rolle i verden. Oppgavens problemstilling er: Hvilke bilder av Norges rolle i verden har elever i den videregående skolen? Oppgaven har også en presiserende ...
    • Produktiver Umgang mit Lyrik im fremdsprachlichen Deutschunterricht: Am Beispiel des Rilke-Gedichts "Der Panther" und des Hesse-Gedichts "Liebeslied" 

      Wegerle-Johansen, Edith (Master thesis, 2011)
      Ziel dieser Studie ist ein didaktisiertes Unterrichtskonzept zur produktiven Auseinandersetzung mit Lyrik im fremdsprachlichen Anfängerunterricht zu untersuchen. Damit möchte ich einen Beitrag zum literarischen Werkzeugkasten ...
    • Rekrutteringstiltaket ENT3R: Blir elevene påvirket til å velge realfag på videregående skole? 

      Ekroll, Synnøve Engdal (Master thesis, 2011)
      Denne masteroppgaven har tatt for seg ENT3R, et nasjonalt motivasjonsprogram som har til formål å få ungdom mer positiv til realfag og motivere for videre studier i realfag. I min undersøkelse har jeg sett på hvorfor elevene ...
    • Samfunnsfagdidaktikk i lærerutdanningen: Seks lærerutdanneres syn på samfunnsfagdidaktikkens rolle i den nye grunnskolelærerutdanningen 

      Skjelbred, Henrik (Master thesis, 2011)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan seks lærerutdannere ser på samfunnsfagdidaktikken som begrep og fagfelt i den nye grunnskolelærerutdanningen. Lærerutdanningen ble reformert høsten 2010, noe ...

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit
       

       

      Bla i

      Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDette delarkivetUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

      Min side

      Logg inn

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit