Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 9373-9392 av 15253
-
Motoverføring i sosialt arbeid - Hvordan forebygge negative konsekvenser av motoverføring
(Bachelor thesis, 2022)Overføring og motoverføring er noe som vil være til stede i enhver relasjon, dette gjelder også i relasjonen mellom bruker og sosialarbeider. Dersom overføring og motoverføring ikke blir håndtert kan det oppstå negative ... -
Motstand mot læring i klasserommet - En kvalitativ studie om motstand mot læring, hva det innebærer og hvilken effekt det har på læringsutbyttet
(Master thesis, 2014)Problemstillingen som danner fundamentet for dette masterprosjektet omhandler hva fenomenet «motstand mot læring» innebærer. Videre var målet å si noe om hvilken effekt slik motstand har på elevers læringsutbytte. På ... -
Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Motstand som ressurs?: En longtudinell studie av endringsmotstand under omstilling
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien var å undersøke forutsetninger for og konsekvenser av motstand mot endringer ved å betrakte hvilken rolle en opplevd sunn omstillingsprosess spiller inn på graden av endringsmotstand og videre ... -
Motstanden mot sammenslåingen av Troms og Finnmark fylkeskommune som følge av regionreformen fra 2020
(Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen er «Hva er årsakene bak den store motstanden mot sammenslåingen av de to fylkeskommunene, Troms og Finnmark?». Besvarelsen er en hybrid av en komparativ og en enkel case-studie med casene Finnmark og ... -
"Motstandsdyktighet, Styrke, Endring og Hindring" - På sporet av håpets betydning og ambiguitet i sosialfaglige kontekster ""Resilience, Strength, Change and Hindrance" - Exploring the Meaning and Ambiguity of Hope in Social Work Contexts
(Bachelor thesis, 2024)Studien belyser håpets dobbeltrolle i sosialt arbeid, både som en støttende kraft og en potensiell barriere. Den analyserer hvordan håp kan styrke klienter i møte med vansker, og hvordan sosialarbeidere kan bruke håp som ... -
Mottak og bosetting satt i perspektiv Om det sosiale arbeidet med flyktninger i praksis
(Bachelor thesis, 2023)Oppgaven tar for seg sosialt arbeid i praksis i flyktningtjenestene, spesifikt i mottak og bosettingsfasen. Flyktninger er en sårbar gruppe som scorer høyt innenfor fattigdom- og levekårsstatistikk og sosialarbeidere skal ... -
Mottak- og oppfølgingssenteret i Trondheim kommune: Kjennetegn ved brukergruppen og behandlingsutfall
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn: En stor andel av mennesker som lider av problematisk rusmiddelbruk mottar behandling i kommunehelsetjenesten i Norge, likevel er det utilstrekkelig forskning på deres karakteristikker, psykiske helse, ... -
Mottakerbevissthet på 1. trinn – En kvalitativ studie av hvordan mottakerbevissthet kommer til uttrykk hos de yngste elevene
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg hvorvidt elever på 1. trinn evner å uttrykke mottakerbevissthet, når det blir lagt til rette for en funksjonell skriveopplæring der de får skrive til autentiske mottakere. Problemstillingen ... -
Mottakerinstansen i skoleskriving - en studie av skriveoppgaver fra Normprosjektet
(Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne artikkelen tematiserer vi mottakerinstansen i skoleskriving, og hvordan denne realiseres i oppgaveformuleringer designet av lærere. Studien tar utgangspunkt i et oppgavemateriale fra Normprosjektet, hentet fra 3. ... -
Motvind eller medvind for norske havvindutbygginger
(Master thesis, 2023)Sammendrag De globale og nasjonale klimamålene som er bestemt gjennom Parisavtalen eller egne annonserte mål, har lagt føringer for hvor mye klimagasser vi kan slippe ut i atmosfæren. Produksjon og forbruk av energi ... -
Mouth2Audio: intelligible audio synthesis from videos with distinctive vowel articulation
(Journal article, 2023)Humans use both auditory and facial cues to perceive speech, especially when auditory input is degraded, indicating a direct association between visual articulatory and acoustic speech information. This study investigates ... -
“Move over, I will find Jerusalem”: Artifacts in game design in classrooms
(Journal article; Peer reviewed, 2018)When game design is conducted in classrooms as a learning activity, the students usually have digital, as well as traditional, artifacts available. This article looks at how students organize the use of different artifacts ... -
Movement, home and identity: dilemmas of urban internal displacement in Kampala, Uganda
(Master thesis, 2013)The conflict that ravaged Northern Uganda for two decades led to displacement of nearly two million northern Ugandans. The majority remained within the country borders fleeing into IDP camps, towns and cities. This thesis ... -
Moving around: How Bedouin villagers in Dubai respond to challenges of urban expansion.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article examines whether wellknown dichotomous concepts may be of use for understanding social and cultural processes in an era where neoliberal economies and global movements of people, matters and ideas are prevalent. ... -
"Moving beyond carbon" : a case-study of the move towards non-carbon objectives in the design and implementation of REDD+ in Indonesia and the Indonesian REDD+ pilot province of Central Kalimantan
(Master thesis, 2015)REDD+ (Reduced Emissions from Deforestation and Degradation) has been launched by its proponents as a transformative forest management mechanism with the potential to shift the rationalities of forestry actors ... -
Moving from secrecy to transparency: Turning grade appeals into learning experiences
(Journal article, 2020)Assessment lies at the heart of the student experience, and grades should be assigned fairly and reliably to the extent possible. Even though nobody would object to this goal, assessment and grading are never a straightforward ... -
Moving from traditional to responsive mathematics classrooms: a proposition of an intervention model
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article discusses how mathematics didactics can be inspired by and further developed through responsive pedagogy, understood as feedback directed at self-regulation and self-efficacy, in mathematics teaching. The ... -
Mótmæli. Perspektiver på finanskollapsen i Island.
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven drøfter aspekter ved finanskollapsen i Island, høsten 2008, og de påfølgende politiske demonstrasjonene utenfor det islandske Alltinget, i 2009. Feltarbeidet er i hovedsak utført blant demonstrantene. ... -
MPhil in Human Development - El Camino Santiago: Walking oneself to wellbeing, reclaiming and reinforcing one's spirit
(Master thesis, 2008)In this respect, this thesis presents a tool how people independently can learn how to handle different life challenges and difficulties, along the centuries-old pilgrim route, El Camino Santiago de Compostela, stretching ...