Mottakerinstansen i skoleskriving - en studie av skriveoppgaver fra Normprosjektet
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2643810Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3811]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38679]
Sammendrag
I denne artikkelen tematiserer vi mottakerinstansen i skoleskriving, og hvordan denne realiseres i oppgaveformuleringer designet av lærere. Studien tar utgangspunkt i et oppgavemateriale fra Normprosjektet, hentet fra 3. – 7. trinn. I analysene kartlegger vi hvor tydelig mottakerinstansen kommer til uttrykk i oppgavene. Videre presenterer vi ulike kategorier mottakere og gir eksempler på disse. Blant annet ser vi på hvordan læreren er posisjonert som mottaker i skriveoppgavene, og drøfter den doble kommunikasjonssituasjonen som ligger i skolekonteksten. En av målsettingene er å studere oppgaver som er designet av lærere innenfor visse rammer i et forskningsprosjekt, og bruke funnene som utgangspunkt for mer generelle perspektiver. Vi ønsker med dette å igangsette en diskusjon i skriveforskningsmiljøet rundt forståelsen av begrepet autentisk skoleskriving og om hvem som skal være mottakere for elevers skriftlige tekster.