Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 8621-8640 av 14018
-
Mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene. En evaluering av kompetansebehov og mulige tiltak.
(Research report, 2022)Denne rapporten om seksualitetsundervisning i lærerutdanningene har hatt som formål å kartlegge praksis og mulighetsrom for fagområdet. Hovedmålsettingene med evalueringen er å bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan ... -
Mulighetsrom i møte mellom inkludering og estetisk tilnærming til læring i grunnskolen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen undersøker hvilke muligheter innenfor inkludering og estetisk tilnærming til læring som kan skapes når nasjonale og internasjonale styringsdokumenter for skolen leses på tvers og underbygges av eksisterende ... -
Mulighetsrom mellom musikkfaget i skolen og tilpasset opplæring - sett på tvers av styringsdokumenter og fagteori
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne masteroppgaven er å identifisere musikkfagets muligheter og kvaliteter for tilpasset opplæring, samt å gi et kunnskapsbidrag om hvilke relasjoner som kan skapes mellom musikkfaget i grunnskolen og ... -
Mulighetsrommet for bruk av uteskole - en undersøkelse av nyutdannede naturfagslærere
(Master thesis, 2022)I denne intervjustudien har syv nyutdannede naturfagslærere svart på spørsmål om hvordan de opplever mulighetsrommet for å ta i bruk uteskole i egen undervisning. For å svare på dette spørsmålet har det vært viktig å få ... -
A multi-country panel study of behaviour, perceptions and expectations during different stages of the COVID-19 pandemic
(Peer reviewed; Journal article, 2023)It is widely accepted that the COVID-19 pandemic has dramatically changed travel patterns since 2020, largely due to restrictions on people’s movement and work-fromhome practices. A large number of studies have been conducted ... -
A Multi-Method Study of Participation in Daily Activities and Retirement Among Adults with Intellectual Disabilities in Norway
(Doctoral theses at NTNU;2021:3, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag: Dagaktivitet og pensjonering blant voksne med utviklingshemning i Norge Meningsfulle aktiviteter er viktig for alle, men mange voksne og eldre med utviklingshemning står uten dag- og arbeidsrelatert ... -
Multidisciplinary rehabilitation in patients with Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD): Incentives for choosing rehabilitation and short- and long-term effects
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:237, Doctoral thesis, 2011)Background: The multidimensional nature of chronic obstructive pulmonary disease (COPD) may lead to reduction of health related quality of life (HRQL) caused by impairments in physical as well in psychological and social ... -
Multifunksjonelt landbruk - hva slags legitimitet har fellesgodeproduksjon innad i landbrukssektoren?
(Rapport Norsk senter for bygdeforskning, Research report, 2005) -
Multifunksjonshemming, talemaskiner, opplæring og deltagelse i videregående skole. En kvalitativ studie av alternativ og supplerende kommunikasjon.
(Master thesis, 2019)«Multifunksjonshemming, talemaskiner, opplæring og deltagelse i videregående skole» I takt med den teknologiske utviklingen får stadig flere med delvis eller fullstendig bortfall av talespråk tilgang til talemaskin. Fra ... -
Multikulturell utdanning i et etnisk delt samfunn: - En studie av et pilotprosjekt i Kroatia
(Master thesis, 2010)Dealing with diversity can be challenging. During the last decades the world has seen an increasing number of conflicts marked by ethnical demarcation lines. This study deals with multicultural education in an ethnically ... -
Multilingual lexical transfer challenges monolingual educational norms: not quite!
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Foreign language learners frequently use words from their previously acquired language(s) in the target language, especially if these languages are related (Ringbom, Håkan. 2001. Lexical transfer in L3 production. In Jasone ... -
“Multilingualism is a resource, not a difficulty”: Exploring Norwegian teachers’ beliefs and reported practices in multilingual settings
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This study explored Norwegian teachers’ (N = 181) (a) beliefs about multilingualism and the multilingual teaching practices (MTPs) they reported, (b) the extent to which their beliefs and practices were interrelated, and ... -
Multilinguals and extensive reading: Two multilinguality portraits of learners of Norwegian
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This paper presents an exploratory-interpretive study of two multilingual adults acquiring Norwegian through extensive reading. The study examined social and cognitive aspects of language acquisition, and individual factors, ... -
Multimedielæring: Læringsutbytte fra multimedia vs. analog tekst og betydningen av individuelle forskjeller i korttidsminnekapasitet
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:48, Doctoral thesis, 2012) -
Multimodal Analysis of Secondary Cerebellar Alterations After Pediatric Traumatic Brain Injury
(Peer reviewed; Journal article, 2023)IMPORTANCE: Traumatic brain injury (TBI) is known to cause widespread neural disruption in the cerebrum. However, less is known about the association of TBI with cerebellar structure and how such changes may alter executive ... -
Multimodal Digital Classroom Assessments
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Despite the widespread adoption of multimodal and digital modes of representation outside school settings, classroom assessment practices rely more on conventional print media and less on digital technologies. Stronger ... -
Multimodal ideals in the classroom: benefits of an expanded text-term.
(Bachelor thesis, 2022) -
Multimodal kohesjon i elevtekster. En sosialsemiotisk multimodalitetsanalyse av seks elevtekster fra Normprosjektet
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan samspill mellom modaliteter utspiller seg i multimodale elevtekster på 3. og 7. trinn. Jeg utforsker på hvilken måte kohesjonsmekanismer, definert og utviklet av Theo van Leeuwen ... -
Multimodal literacy i møte med Bukkene Bruse på Badeland En teoretisk studie om utvikling av multimodal literacy med utgangspunkt i en bildebok
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om potensialet bildebøker har utover det å kun lese boka. I studien undersøker jeg hvordan arbeid med én bildebok kan medvirke til at elever tilegner seg kunnskap og ferdigheter som bidrar til ... -
Multimodal Representations of Racially Marginalized LGBTQ+ People in EFL Textbooks: A Qualitative Study on Intersectional Identities in the Norwegian Lower-Seondary School
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven forsøker å utforske om og hvordan engelske lærebøker for 9. klasse i Norge inkluderer representasjoner av LGBTQ+ personer som også er marginalisert på bakgrunn av rase. Forskning fra det siste tiåret ...