• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mulighetsrom mellom musikkfaget i skolen og tilpasset opplæring - sett på tvers av styringsdokumenter og fagteori

Flæsen, Tove Oppegård
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Tove Oppegård Flæsen (1.797Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2685866
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1427]
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven er å identifisere musikkfagets muligheter og kvaliteter for tilpasset opplæring, samt å gi et kunnskapsbidrag om hvilke relasjoner som kan skapes mellom musikkfaget i grunnskolen og tilpasset opplæring. Dette mulighetsrommet mellom musikkfaget i grunnskolen og tilpasset opplæring sees på tvers av styringsdokumenter for grunnskolen og norsk forsknings - og faglitteratur. Gjennom en kreativ, refleksiv og kritisk analyse av styringsdokumenter og forsknings - og faglitteratur er studien ute etter et intensjonelt mulighetsrom som styres av styringsdokumentene og fagteorien, og videre hvordan dette kan prege det virksomme mulighetsrommet i skolen. Denne kreative, refleksive og kritiske analysemetoden gir forskeren en aktiv deltakelse i litteraturundersøkelsen både av forsknings - og faglitteratur og av styringsdokumenter, og forskeren blir en aktiv deltaker i diskursen som skapes. Analysen gjøres med et utgangspunkt i en fortolkende og reflekterende tilnærming, hvor jeg gransker og dekonstruerer styringsdokumenter og forsknings - og faglitteratur. I analysen av styringsdokumentene har jeg skapt fire klynger av relasjoner mellom musikk og tilpasset opplæring. De fire klyngene er erkjennelse, likeverdighet, musikk og lærelyst og sjangerbredde. De fire klyngene av relasjoner styrte og var utgangspunkt som analyseverktøy for å videre skape forbindelser mellom musikk og tilpasset opplæring i analyse av forsknings- og faglitteratur fra både musikkfaget og fra tilpasset opplæring. I studien drøftes analysefunnene fra styringsdokumentene og forsknings - og faglitteraturen på tvers av hverandre. Studien konkluderer med at musikkfaget kan spille en sentral rolle i tilpasset opplæring i skolen gjennom at læreren legger opp til en didaktikk som ivaretar, reflekterer og opprettholder erkjennelse, likeverdighet, mestring og lærelyst og sjangerbredde. Lærerens profesjonsforståelse preger alle klyngene, og dermed mulighetsrommet mellom musikkfaget i grunnskolen og tilpasset opplæring, gjennom at lærerens profesjonsforståelse, kunnskap og ferdigheter preger lærerens måte i å tolke læreplanen, og dermed hvilket innhold faget får.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit