Multimodal Representations of Racially Marginalized LGBTQ+ People in EFL Textbooks: A Qualitative Study on Intersectional Identities in the Norwegian Lower-Seondary School
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003695Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3833]
Sammendrag
Denne masteroppgaven forsøker å utforske om og hvordan engelske lærebøker for 9. klasse i Norge inkluderer representasjoner av LGBTQ+ personer som også er marginalisert på bakgrunn av rase. Forskning fra det siste tiåret viser at lærebøker i norske skoler ikke inneholder tilstrekkelig representasjon av mennesker fra skeive miljøer, spesielt raseminoriteter (Røthing & Svendsen, 2010, 2011; Smestad, 2018). Den nye læreplanen for norske skoler som ble innført i 2020 plasserte identitetsutvikling og tverrkulturell forståelse som sentrale verdier for engelskfaget (The Norwegian Directorate for Education and Training, 2020). I en tid der engelsklærere starter med å gjøre seg kjent med nye lærebøker basert på den nye læreplanen, hevder jeg at vi kontinuerlig må engasjere oss i LGBTQ+ representasjoner gjennom en interseksjonell linse. For å støtte mine påstander rundt viktigheten av å inkludere flermarginaliserte menneskers mangfoldige liv og erfaringer til i det engelske klasserommet, så bygger denne oppgaven på tre teoretiske grunnlag, nemlig interseksjonell teori, skeiv teori, og lærebokstudier. Å videre bruke interseksjonalitet som en kritisk metodikk har gitt meg muligheter til å tenke kreativt og kritisk om situerte kunnskaper (Davis, 2008, 2014; McCall, 2005). I min kvalitative analyseprosess har jeg gjennomført en multimodal narrativ analyse, som består av metodene strukturell narrativ analyse og visuell semiotisk analyse. Å bruke interseksjonalitet som en linse for multimodal narrativ forskning har omfattet å ta hensyn til overrepresentasjonene a privilegerte identiteter, fraværet av skeivhet og misoppfatningene om å presentere identiteter og diskriminering som endimensjonale konsepter. Følgelig viser de begrensede funnene av rasemarginaliserte LGBTQ+ personer i fire engelske lærebøker at hvithet er den dominerende normen.
Nøkkelord: engelske lærebøker, LGBTQ+, rase, interseksjonalitet, multimodal narrativ analyse This master’s thesis attempts to examine whether and how recently published EFL textbooks for 9th grade in Norway include multimodal representations of racially marginalized LGBTQ+ people. Research from the last decade demonstrates that educational textbooks in Norway fail to provide adequate representation of people from queer communities, especially racial minorities (Røthing & Svendsen, 2010, 2011; Smestad, 2018). In 2020, a new edition of the Norwegian national curriculum came into force and placed identity development and cross-cultural understanding as central values for the English subject (The Norwegian Directorate for Education and Training, 2020). Hence, in a time when EFL teachers start familiarizing ourselves with new textbooks based on the new curriculum, I claim that we must constantly engage with LGBTQ+ representations through an intersectional lens. In this thesis, I draw from three theoretical foundations, namely intersectional theory, queer theory in education, and textbook studies to support my claims regarding the urgency to include diverse lives and experiences of multiply marginalized people in EFL classrooms. Moreover, further applying intersectionality as a critical methodology has allowed me to think creatively and critically of situated knowledges (Davis, 2008, 2014; McCall, 2005). In my qualitative analysis process, I have conducted a multimodal narrative analysis which consists of the methods of structural narrative analysis and visual semiotic analysis. Using intersectionality as a lens for multimodal narrative inquiry has involved paying attention to the overrepresentations of privileged identities, the absences of queerness, and the misconceptions of presenting identities and discrimination as one-dimensional concepts. Consequently, the limited findings of racially marginalized LGBTQ+ people from four EFL textbooks demonstrate that whiteness is the predominant norm.
Keywords: EFL textbooks, LGBTQ+, race, intersectionality, multimodal narrative analysis