Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7946-7965 av 15256
-
Kulturminners rolle i byutvikling
(Master thesis, 2022)Kulturminner er en viktig del av byplanlegging – uansett bystørrelse og befolkningsutvikling. I denne oppgaven undersøker jeg bruk og forvaltning av kulturminner i to norske byer: Trondheim og Mosjøen. Byene har ulik ... -
Kulturmøte og kulturbryting : dagens barn i møte med kulturskiftet i Noreg ca 950-1050
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181, Doctoral thesis, 2002)Avhandlinga er ein kasusstudie i 6. klasse i grunnskulen skuleåret 1998-99. Målet med studien er å utvikla kunnskap om i kva grad barn i dag synest å oppleva undervisninga om kulturskiftet i Noreg ca. 950-1050 som eit ... -
Kulturmøter i den grafiske romanen - En litterær analyse av Fremtidens araber
(Master thesis, 2018) -
Kultursensitivitet i sosialt arbeid med døve
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven undersøker de kulturelle barrierene døve med psykiske plager møter i hjelpeapparatet, og hvordan sosionomen kan bidra til å redusere disse. Tidligere utredninger og forskning viser at døve møter ... -
Kulturskaping i norsk fotballklubb - En kvalitativ studie av organisasjonskultur: å skape, opprettholde og videreføre
(Master thesis, 2017)The subject of this study is the creation and transmission of culture to new members of differing ethnic backgrounds in football clubs, despite a lack of continuity in membership. While football clubs are widely known for ... -
Kulturskole: bredde//dybde
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en kvalitativ analyse av den norske kulturskolens rammeplan, Mangfold og fordypning, og to modeller, IRIS-prosjektet og Trondheimspyramiden, som representerer kulturskolevirksomhet som har lyktes ... -
Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner
(Chapter, 2021)Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker kvaliteter og spenninger i ulike former for samarbeid om utdanning i og mellom forskjellige kunstfag, kunstformer og utdanninger. Bidragsyterne er lærere, ... -
Kulturtilbud for inkludering av eldre med innvandrerbakgrunn. Forprosjekt.
(Research report, 2020)Norge blir et stadig mer flerkulturelt samfunn, og antallet eldre med innvandrerbakgrunn vil øke i årene framover. Overordnet mål for prosjektet har vært å utvikle ny kunnskap og nye forslag til hvordan skape gode kulturelle ... -
Kunnskap for en eldre verden. Materialiseringer i NTNUs universitetshistoriske samlinger.
(Bachelor thesis, 2021)Bacheloroppgaven undersøker hvilke prosesser, relasjoner og praksiser som utgjør NTNUs universitetshistoriske samlinger i perioden fra 2005 til 2021. Med et begrepsapparat og vinklinger fra materialitetsteorien, analyseres ... -
«Kunnskap gir mot til å se og trygghet til å handle» - En kvantitativ undersøkelse av grunnskolelæreres opplevelse av egen relasjon- og samtalekompetanse i kontekst av planlagte bekymringssamtaler i skolen.
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt grunnskolelæreres opplevelse av egen kompetanse når det kommer til praksis av planlagte bekymringssamtaler i skolen. Hensikten med dette har vært å undersøke hvordan ulike faktorer (kjønn, ... -
Kunnskap i fellesskap: en sosiologisk studie av kunnskapsutvikling i tverrfaglige arbeidsgrupper
(Master thesis, 2009) -
Kunnskap og innovasjon: Stedbunden kunnskaps rolle for innovasjoner på Elkem Thamshavn
(Master thesis, 2013)The term path creation has contributed with nuances to the path perspective in evolutionary economic geography by its focus on agency and the relation between endogenous and exogenous agents. In this case-study I study the ... -
Kunnskap om biodiversitet blant ferske lærerstudenter i naturfag - og betydningen oppvekststed og faglig fordypning i biologi har for kunnskapsnivået
(Master thesis, 2018)Utfordringer verdenssamfunnet står ovenfor i dag, gjør temaet «bærekraftig utvikling» mer og mer aktuelt. I denne sammenheng er det sentralt at faglig kunnskapsnivå ansees som en nøkkelfaktor for menneskers evne til å ... -
Kunnskap om kommunene for å videreutvikle treffsikker bosetting
(Research report, 2021)Denne rapporten gir en oversikt over enkelt tilgjengelig informasjon som bosettere har etterspurt i intervjuer med oss. Vi tror at denne oversikten vil gjøre det enklere for bosettere å finne relevant kommuneinformasjon. ... -
Kunnskap om menneskelig faktor og snøskredulykker - en analyse av kurslederes kunnskapsforståelse
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om kursholderes forståelse av menneskelig faktor og snøskredulykker i Norge. Studien ser på hvilken kunnskap kursholderne besitter og benytter. I forståelsen benyttes taus kunnskap, intuisjon og ... -
Kunnskap som struktur i møte med kunnskap som praksis: Dilemma og spenninger i norsk skoleutvikling
(Chapter, 2017)I denne artikkelen undersøker vi hvordan ulike kunnskapssyn kan ha satt preg på arbeidet med å utvikle kvaliteten i skolen. Vi legger hovedvekten på kvalitetsutvikling gjennom nasjonale satsninger der kompetanseutvikling ... -
Kunnskap, kommunikasjon og ekspertise: Et antropologisk studium av en tverrfaglig ekspertgruppe i oljeindustrien
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:241, Doctoral thesis, 2006)Denne avhandlingen handler om hvordan kunnskap artikuleres, og om hvordan systemer av eksternalisert kunnskap og menneskelig sosial praksis sameksisterer på en høyteknologisk arbeidsplass. Slik jeg forstår det peker ... -
"Kunnskapen vil deles bedre hvis flere bruker veiledningsforumet"
(Master thesis, 2012)