Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7887-7906 av 14024
-
Læringsassistenters plass i kvalitetssystemer
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker jeg læringsassistenters plass i arbeidet med utdannings-kvalitet ved tre norske UH-institusjoner. Selv om nasjonale forskrifter implisitt omfatter bruken av læringsassistenter som del av ... -
Læringsassistenters rolle i et kvalitetssystem
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien utforsker jeg hvordan læringsassistenter ved NTNU opplever sin egen rolle i et kvalitetssystem. Jeg har en empirisk og fortolkende tilnærming, og ønsker å se nærmere på hva læringsassistenter ... -
Læringsmål eller læringsutbyttebeskrivelse? En empirisk, konstruktiv studie av begrepsbruken
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) beskriver læring på ulike nivå i høyere utdanning. Mens læringsmål tidligere var vanlig brukt, ble dette nå erstattet med begrepet læringsutbyttebeskrivelse. ... -
Læringsmiljø ved fådelte skoler - sett i et lærerperspektiv
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har jeg søkt etter å få innsikt i læreres opplevelse av læringsmiljøet ved fådelte skoler, og stilt spørsmål til om skolens størrelse og ordning har en innvirkning på dette. Læreren har en sentral ... -
Læringsmiljøets rolle i frafallsprosessen
(Master thesis, 2013) -
Læringsressursar og heilheitleg seksualundervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Læringstendensen i balansen mellom autistiske og psykotiske trekk under høy volatilitet hos den generelle populasjonen
(Bachelor thesis, 2022)Læring under usikkerhet innebærer å predikere uforutsigbare omstendigheter. Mens normale mennesker lærer optimalt under usikkerhet, påstås autisme og schizofreni til avvikende læringstendenser i rammeverket av Bayesiansk ... -
Læringsutbytte av dybdeundervisning - En kvalitativ studie av elevers begrepsforståelse etter et dybdeundervisningsopplegg
(Master thesis, 2017)Den norske skolen preges av et høyt tempo og stor stofftrengsel. Elevene gis ikke mulighet til å lære stoffet i dybden, før de starter opp med neste tema. Konsekvensen blir at det elevene har lært, ikke blir brukt som ... -
Læringsutbytte ved ulike frihetsgrader i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)Jeg har presentert sentral teori om sammenhengen mellom læringsutbytte og frihetsgrader. Videre har jeg i samarbeid med min praksisskole gjennomført en empirisk undersøkelse av hvordan norske ungdomsskoleelever lærer av ... -
Læringsutbytte ved uteundervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Læringsutbyttebeskrivelse som profesjonell utfordring: En metastudie
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) ble vedtatt i 2011, og all høyere utdanning ble etter dette pålagt å lage læringsutbyttebeskrivelser. Denne artikkelen analyserer data fra en undersøkelse i regi ... -
Lærlingens rettigheter i opplæringen - system, tilfeldighet og virkelighet
(Master thesis, 2017)Lærlinger har et ekstra sterkt lovvern i forhold til fysisk og psykisk arbeidsmiljø, ettersom de har rettigheter både etter opplæringsloven og arbeidsmiljøloven. Fylkeskommunen er skoleeier og har det overordnede ansvaret ... -
Lønn og rettferdighet.: En undersøkelse om lønnsoppfatninger blant kommunalt ansatte
(Doctoral thesis, 2002)Det rettes for tiden stor oppmerksomhet mot private og offentlige virksomheters forvaltning av egne personalressurser og, som ledd i dette, anvendelsen av lønnsmidlene. Dette gjelder for de fleste land i den vestlige verden. ... -
Lønnet deltidsarbeid blant fulltidsstudenter: Akademisk, sosial og psykologisk betydning av å ha lønnet deltidsarbeid eller ikke gjennom semesteret, for et utvalg fulltidsstudenter ved NTNU
(Master thesis, 2014)Masterstudien undersøker betydningen av å ha lønnet deltidsarbeid eller ikke, blant et utvalg fulltidsstudenter ved NTNU. Det ble gjennomført en kvantitativ undersøkelse, hvor respondentene var studenter ved tre forskjellige ... -
Løs kanon på dekk? - En kvalitativ studie av temavalg i historiedelen av lokale læreplaner på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2017)Denne undersøkelsen er en kvalitativ undersøkelse av valg av undervisningstemaer i historie som er gjort i de lokale læreplanene ved 28 norske ungdomsskoler. Formålet for dette prosjektet er å undersøke både hvilken frihet ... -
Løslatt, hva nå? - Utfordringer i tilbakeføringsprosessen av løslatte.
(Bachelor thesis, 2020)Temaet i denne oppgaven er rehabiliteringen og tilbakeføringen av domfelte, og hvordan dette ivaretas av kriminalomsorgen og samarbeidende instanser. Rehabiliteringen under soning er, utover det å redusere forekomsten av ... -
M-TPACK og covid-19
(Master thesis, 2021)Teknologi og digitale ferdigheter har fått et økende fokus i skolen den siste tiden. Dette ser vi blant annet ved at digitale ferdigheter har blitt inkludert som en grunnleggende ferdighet i den nye læreplanen som ble ... -
Maasai Women’s Involvement in an Income-Generating Ecotourism Venture: En Route towards Empowerment and Changing Gender Roles and Relations
(Master thesis, 2010)This study investigated Maasai women’s involvement in an income-generating ecotourism venture, which is conducted by a foreign eco-tour operator. The venture is located in Talek, on the northern boundary of Kenya’s famous ...